Mobil si letos koupí pětina lidstva, nebo celá Čína

djl
11. 8. 2008 12:50
Prodá se 1,3 miliardy mobilů, o 11 pct. více než loni
Foto: Ondřej Besperát

Egham - V roce 2008 stoupne prodej mobilních telefonů na světě o 11 procent. Podle analýzy společnosti Gartner si nový mobil po celé zeměkouli pořídí 1,28 miliardy lidí, tedy zhruba pětina lidstva.

Loni dosáhl celosvětový prodej telefonů 1,15 miliardy kusů. V prvním kvartále letošního roku si nový mobil pořídilo 294 milionů lidí, celkové výsledky z druhého kvartálu zatím nejsou k dispozici. Společnost Gartner ale očekává, že prodej vzroste na 300 až 305 milionů kusů.

"Ve třetím čtvrtletí čekáme oproti předchozímu další nárůst. Ten nicméně bude jen mírný, jak lze vyčíst z poklesu odbytu telefonů Motorola a LG. Jde o jev související s probíhající proměnou celého trhu," komentovala situaci na trhu s mobily Carolina Milanesi, šéfka oddělení výzkumu mobilních zařízení sídlícího v britském Eghamu.

Západní trhy jsou nasycené, boom čeká jihovýchod Asie

Příčinou této proměny je i nasycenost, jíž dosáhl trh s mobilními telefony v nejvyspělejších částech světa, tedy především v Severní Americe, západní Evropě a Japonsku.

Nejcitelnější je v tomto ohledu právě situace na trhu v Evropě. Hlavně západní část starého kontinentu je jediným regionem, kde odborníci očekávají mírný propad prodeje o zhruba 1,5 procenta na 188 milionů telefonů.

Severní Amerika i Japonsko si přeci jen udrží alespoň několikaprocentní růst. V prvním případě se očekává asi růst pohybující se kolem 5,3 procent, v případě Japonska růst dosáhne hranice 9 procent.

Ačkoli jde stále o černá čísla, oproti minulým letům jde o významný pokles, což potvrzuje slova o nasycenosti těchto trhů.
Naopak zlatým dolem pro výrobce mobilů se stává jihovýchodní Asie.

Tamní trh letos podle odhadů poroste o 18 procent, nový mobil si tam pořídí zhruba 472 milionů zákazníků, tedy skoro půl miliardy lidí.

Rok 2009 bude rokem "mobilní revoluce"

Analytická společnost Gartner na základě analýzy sestavila žebříček pěti "klíčů", jež budou charakterizovat vývoj světového trhu s telefony v následujícím roce.

Prvním z nich je vstup nových silných hráčů na trh. Jedná se hlavně o Apple s vylepšeným iPhone a také o firmu Garmin. Ta je známá spíše jako dodavatel navigačních GPS systémů. Kvůli zesílení konkurence sáhne ke změnám i Motorola, jež bude inovovat hlavně design svých telefonů.

Dalším trendem bude rozvoj doplňkových služeb k mobilním telefonům. K tomu výrobce nutí tlak operátorů na snižování cen přístrojů. Výrobci proto hledají nové možnosti, jak navyšovat své zisky.

Jedním z prvních byl právě kalifornský Apple s programem iTunes Store, jenž byl původně vytvořen pro iPody. Nokia zase přišla se službou Ovi a Ericsson s PlayNow.

Trend zavádění nových služeb pak bude pokračovat lokačními a navigačními systémy.

Mobily se pomalu stávají stále více kapesními počítači. Co životní styl, to mobil. Tak by se dal charakterizovat další ze směrů, jímž se bude vývoj ubírat. Stále větší konkurence nutí výrobce telefonů k většímu důrazu na vzhled a design výrobků.

Pro zákazníky je mobil stále častěji módním doplňkem, kterým se mohou diferencovat vůči svému okolí. Protože pro samotné výrobce by byly náklady velmi vysoké, budou v tomto ohledu pravděpodobně spolupracovat s módními a návrhářskými ateliéry.

 

Právě se děje

Další zprávy