Lamborghini: Od traktorů ke sporťákům

ČTK
28. 4. 2006 0:00
Řím/Praha - Italskou značku Lamborghini sice proslavily superrychlé sportovní automobily, její zakladatel Feruccio Lamborghini ale začínal na opačném konci motoristického spektra.
Foto: www.lamborghini.com

Po druhé světové válce nadělal jmění na nejpomalejších dopravních prostředcích - traktorech - a ke sporťákům se dostal vlastně náhodou. Tento rodák od městečka Cento nedaleko italské Ferrary by se 28. dubna dožil devadesátky.

Nespojenost s Ferrari

Existuje několik verzí historky, proč vlastně Lamborghini začal vyrábět rychlá auta. Nejpůsobivější varianta, kterou potvrdil i jeho syn Antonio, hovoří o tom, že bohatý průmyslník nebyl spokojený s kvalitou svého ferrari.

Vozu stále něco nefungovalo a největší problémy měl Lamborghini s nepříliš trvanlivou spojkou. Zapojil proto své konstruktéry a nakonec použili kvalitnější náhradu, původně určenou pro traktory.

Když se ale Ferrucio vypravil do Maranella za "commandatorem" Enzem Ferrarim, se zlou se potázal. Vznětlivý tvůrce vozů s koněm ve znaku prý křičel, že nějaký Lamborghini, co neumí řídit ferrari a vyrábí leda traktory, mu nebude radit, jak dělat sporťáky.

Hádka ve velkém stylu skončila jak jinak než italsky - Ferrucio Lamborghini práskl dveřmi se slovy: "Já ti ukážu, že umím vyrábět i sportovní automobily".

A svůj furiantský slib splnil - najal ty nejlepší techniky, konstruktéry i designéry, část dokonce přetáhl od Ferrariho, a v roce 1963 představil první vlastní model, typ 350GTV s vidlicovým dvanáctiválcem originální konstrukce.

O tři roky později pak přišlo jedno z nejslavnějších Lamborghini, typ Miura, poprvé pojmenovaný po další vášni Ferrucia Lamborghiniho, býcích. Toto zvíře má ostatně továrna na sportovní auta i na traktory dodnes ve znaku.

Už přes 30 let ale ani jedna z nich nepatří Lamborghiniům, na začátku 70. let se totiž sešlo několik faktorů - nezájem syna Antonia o automobilový byznys nebo finanční potíže po odřeknutí vládní zakázky na traktory - a Feruccio Laborghini obě firmy prodal a stáhl se do ústraní.

Od motorů k vínu

Až do své smrti 20. února 1993 žil na ohromném statku La Florita v Umbrii a věnoval se hlavně pěstování ušlechtilých vín.

Automobily Lamborghini ale s odchodem svého tvůrce neskončily. Naopak, v roce 1974 přišel jeden z nejslavnějších modelů, Lamborghini Countach.

Auto se strohými hranatými liniemi, které se vyrábělo až do konce 80. let, působilo trochu jako zjevení po dlouhé éře, kdy většina supersportovních měla měkce zaoblené tvary; ve stejné době se ovšem k hranatějším tvarům obrátil i Ferrari s nástupcem slavného Dina, typem 208.

Foto: www.lamborghini.com

Od poloviny 70. let prošla firma Lamborghini rukama různých majitelů, v letech 1987 až 1994 ji vlastnil Chrysler, poté přešla do rukou indonéské společnosti Megatech a nakonec před osmi lety skončila v náručí koncernu Volkswagen, přesněji pod značkou Audi.

Celou tu dobu ale vyráběla úžasná auta, po Countachu přišlo Diablo (1990 až 2001) či jeho nástupce Murciélago, před třemi lety spatřil světlo světa také menší model Gallardo, který je možné zahlédnout i v barvách italské dálniční policie.

 

Právě se děje

Další zprávy