Přístup českých šéfů se tak odlišuje od představitelů malých a středních firem vyspělé Evropy, kteří za nejdůležitější kritérium pro udržení růstu považují informační technologie.
Podle analytika Atlantik FT Milana Vaníčka je důležitý, jak kvalitní zaměstnanec, tak i IT technologie.
"Nemyslím si, že čeští manažeři mají nedůvěru v informační technologie ba naopak. Ale jestliže si podrobně rozeberem názor českých manažerů na důležitost zaměstnaneckého fondu tak si musíme uvědomit, že i nejlepší IT technologie bude zbytečná, když ji nebude mít kdo využít," řekl pro Aktuálně.cz Vaníček.
Kvalitu zaměstnanců zařadila v průzkumu společnosti OgilvyOne mezi hlavní faktory úspěchu pětina českých manažerů.
Následoval marketing se 16 procenty a téměř deset procent odpovědí připadlo na schopnosti obstát na trhu a být konkurenceschopný. Kvalitní informační systém uvedlo devět procent dotázaných.
Informační technologie jako klíč k růstu naopak vidí 65 procent respondentů obdobného průzkumu, který mezi manažery z vyspělých evropských zemí provedla agentura Economist Inteligence Unit.
Podle ní 70 procent dotázaných věří, že IT strategie je propojena s obchodní strategií. IT tak hrají důležitou roli při zajišťování efektivní růstové strategie a zároveň pomáhají udržovat dobré vztahy s partnery a zákazníky.
Význam IT poroste i v Česku
"Malé a střední firmy ve vyspělé Evropě mnohem výrazněji vnímají konkurenci velkých korporací, s nimiž musí soutěžit v inovacích, kvalitě výroby i služeb," komentuje rozdíl v hodnocení důležitosti informačních technologií generální ředitel společnosti SAP ČR Martin Bednár.
"Ve srovnání s Evropou jako celkem jde o relativně malé číslo. Nicméně výrazný růst důležitosti tohoto faktoru dokládá skutečnost, že téměř 45 procent respondentů plánuje výměnu či nákup informačního systému v horizontu pouhého jednoho roku," uvedl Bednár, podle kterého význam informačních technologií v příštích letech jednoznačně poroste i v Česku.
Podle průzkumu 43 procent manažerů evropských malých a středních firem vyjadřuje obavy z konkurence velkých společností. Téměř pětina se obává velkých organizací, které ještě nepřišly na trh. Věří ale ve svůj růst a potenciál tržního prostředí.
Malé a střední firmy se domnívají, že právě jejich velikost jim přináší výhody, proto nepovažují za nejlepší způsob růstu fúze a akvizice, vyplynulo z průzkumu.