Londýn - Psalo se o tom jako o velké čokoládové bitvě. Vždyť v sázce nebylo nic menšího než obrovský trh v Británii pověstný milovníky drahé a kvalitní čokolády.
Po úterku je zřejmé, že tradičního výrobce cukrovinek - britskou společnost Cadbury - ovládne americký potravinářský gigant Kraft Foods. Cadbury je přitom už teď druhým největším výrobcem sladkostí na světě (po Mars-Wrigley), Kraft Foods je zas vůbec největší severoamerická potravinářská společnost.
Rychlý propočet ukazuje, že jejich spojením vznikne kolos s roční tržbou odhadnutelnou na více než padesát miliard dolarů.
Akcionáři Cadbury Kraft Foods několikrát odmítli. Teď ale kývli na zvýšenou nabídku.
Představenstvo společnosti doporučilo svým akcionářům, aby nabídku ve výši 840 pencí za akcii přijali.
Na vysvětlenou: Odpovídá to ceně 11,5 miliardám liber za celou společnost.
Akcionáři souhlasili a po dlouhém jednání rozhodli, že "rodinné stříbro" britských ostrovů do rukou Američanů vydají.
Jak to začalo?
Jednání o převzetí začala 7. září, kdy řetězec Kraft Foods přišel s první nabídkou. Za Cadbury nabízel deset miliard liber. Akcionáři se tomu vysmáli, čímž ale roztočili kola jednání.
Nyní se nabízí otázka, co bude s firmou dál. Zaměstnanci se bojí masivního propuštění.
Cadbury existuje už 185 let, cukrář John Cadbury otevřel první obchod v Birminghamu v roce 1824. Zaměstnává 45 tisíc lidí v 60 zemích.