New York - Na poslední produkt firmy Apple, multifunkční telefon iPhone, lidé nedávno v centru New Yorku stáli dlouhé fronty. Techničtí nadšenci koupili statisíce přístrojů hned první víkend.
Pro amerického giganta to byla dobrá zpráva. Jenže přichází zchlazení, lidé s iPhony moc netelefonují.
Akcie padají
V prvních dvou dnech od uvedení na trh nechalo iPhone aktivovat 146 tisíc uživatelů. Sdělila to americká telefonní skupina AT&T, která je zatím výhradním operátorem pro tyto telefony. Takový výsledek je pro přístroj provázený mohutnou reklamní kampaní zatím zklamáním, shodují se analytici.
Akcie firmy Apple se po zprávě výrazně propadly. AT&T informovala o výsledcích za druhé čtvrtletí do konce června; telefony iPhone se začaly prodávat 29. června. Ze sdělení AT&T není zřejmé, kolik přístrojů se prodalo zatím bez aktivace, což je podmínkou fungování přístroje jako telefonu.
Přístroje iPhone spojují telefon, přehrávač hudby a videa a internetový prohlížeč. Jejich nejvýraznějším rysem je vedle atraktivního vzhledu především velký displej ovládaný pomocí doteků. Analytici čekali za první dva dny prodej 250 až 400 tisíc nových telefonů. Podle nich však údaje za první dva dny nemusí být nijak zvlášť průkazné.
Přesto akcie Apple ztratily šest procent a přispěly nejvíce k úternímu propadu technologického trhu Nasdaq o téměř dvě procenta. "Asi prodali mnohem více, než aktivovali," míní podle agentury Reuters analytik Shannon Cross z firmy Cross Research.
Zisk AT&T za druhé čtvrtletí stoupl o 61 procent na 2,9 miliardy dolarů a překonal odhady analytiků. Tržby vylétly o 87 procent na 29,5 miliardy USD; to byl především důsledek loňské akvizice společnosti BellSouth a zahrnutí celého společného mobilního operátora Cingular Wireless do výsledků skupiny.