reklama
 
 

Fiat Chrysler se chce spojit s Renaultem. Vznikla by světová trojka

Aktualizováno 27. 5. 2019 10:43
Italsko-americká automobilka Fiat Chrysler Automobiles (FCA) jedná o fúzi s francouzským Renaultem. Spojením by vznikl třetí největší výrobce automobilů na světě za společnostmi Toyota a Volkswagen. Sloučený podnik by ročně vyráběl zhruba 8,7 milionu aut. Fiat v pondělí také uvedl, že 50 procent nového podniku by připadlo akcionářům FCA a 50 procent by vlastnili akcionáři Renaultu.

Na jednání obou automobilek o chystaném spojení už v sobotu upozornily zdroje listu Financial Times (FT). Francouzská firma přijetí nabídky od FCA podle agentury DPA dnes potvrdila a oznámila, že její dozorčí rada se o ní dopoledne poradí a následně se k ní písemně vyjádří.

"Navrhovaná fúze by dala vznik globálnímu výrobci automobilů, který by byl vynikající co do příjmů, objemu, ziskovosti a technologií a byl by prospěšný také pro akcionáře," uvedl ve svém oznámení Fiat Chrysler. Mezi oběma společnostmi se prý už jednalo také o určení produktů a regionů pro spolupráci. Ročně by podniky mohly ušetřit pět miliard eur (129 miliard korun).

Fiat Chrysler zdůraznil, že spojení by nevedlo k žádnému uzavírání nynějších továren.

Francouzská vláda, která v Renaultu vlastní 15procentní podíl a je jeho největším akcionářem, dnes vyjádřila s plánovanou fúzí opatrný souhlas. "Samozřejmě se musíme podívat na podmínky, za kterých bude dohoda uzavřena," řekla mluvčí vlády Sibeth Ndiayeová a dodala, že pro Evropu jako celek je dobré vytvářet průmyslové giganty.

Italská vláda už avizovala, že bude v chystané alianci FCA-Renault hájit národní zájmy, řekl dnes televizi La7 Claudio Borghi z italské vládní strany Liga. Vláda by si podle ní mohla říci o podíl v chystaném podniku, aby byla ve stejné pozici jako francouzský kabinet. Podíl francouzského státu v Renaultu Borghi označil za anomálii.

Předsedou správní rady nového podniku by podle zdrojů agentury Reuters mohl být John Elkann z rodiny Agnelliových, která má pod kontrolou 29procentní podíl v FCA. Předseda představenstva Renaultu Jean-Dominique Senard by se podle jednoho ze zdrojů stal výkonným ředitelem.

Japonská automobilka Nissan, v níž Renault vlastní podíl 43,4 procenta, by podle současného záměru mohla do jedenáctičlenného představenstva nově zformovaného podniku nominovat svého zástupce. Nissan a Mitsubishi by jako alianční partneři mohli podle FCA díky plánované fúzi těžit z odhadované roční úspory kolem jedné miliardy eur.

Renault už dlouho tvoří alianci s japonskými automobilkami Nissan a Mitsubishi. V této trojici loni prodaly 10,76 milionu automobilů. Pokud by se k nim přidaly vozy od FCA, bylo by to více než 15 milionů vozů. Tím by výrazně předstihly německou automobilku Volkswagen, která loni prodala 10,83 milionu vozů.

V portfoliu FCA jsou mimo jiné značky Alfa Romeo, Fiat, Chrysler, Dodge, Jeep nebo Maserati. Skupina uvádí, že zaměstnává 199 tisíc lidí.

Top 10 automobilek světa (dle počtu vyrobených automobilů, 2017):

Pořadí Automobilka Počet vyrobených automobilů Země
1. Toyota 10 66 051 Japonsko
2. Volkswagen 10 382 334 Německo
3. Hyundai/Kia  7 218 391 Jižní Korea
4. General Motors  6 856 880 USA
5. Ford  6 386 818 USA
6. Nissan  5 769 277 Japonsko
7. Honda  5 236 842 Japonsko
8. Fiat  4 600 847 Itálie
9. Renault  4 153 589 Francie
10. PSA  3 649 742 Francie

zdroj: OICA

Tlak na spolupráci výrobců automobilů zvyšuje potřeba elektrifikace, investic do technologií pro propojená a autonomní vozidla a také zpřísnění emisních předpisů.

Akcie obou automobilek na záměr fúze reagovaly prudkým růstem. Akcie Fiatu po zahájení obchodování přidávaly na burze v Miláně až 19 procent, než zisk zmírnily na 10 procent. Akcie Renaultu si v Paříži připisovaly až 16 procent, později nárůst zmírnily na 13 procent. Akcie Volkswagenu ve Frankfurtu nad Mohanem pak měly k dobru asi 0,2 procenta, hlavní index DAX vykazoval růst o 0,4 procenta.

autor: ČTK | 27. 5. 2019 8:12

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama