Brusel/Berlín - Životodárná finanční injekce evropským automobilkám je na cestě. Úvěr ve výši 40 miliard eur jim pravděpodobně poskytne Evropská investiční banka.
Přední evropské deníky v čele s britskými Financial Times uvádějí, že půjčka bude součástí návrhu, v němž Brusel představí nástroje pro oživení průmyslu.
Asociace evropských výrobců automobilů Evropskou unii o půjčku požádala již počátkem října. Podle sdružení je úvěr nezbytný, pokud mají automobilky na starém kontinentě zůstat konkurenceschopné a zároveň plnit náročné ekologické limity stanovené sedmadvacítkou.
Čtyřicetimiliardová pomoc by zhruba dvakrát překračovala podporu, již chce svým automobilkám poskytnout vláda Spojených států. Americký kongres v současnosti projednává záchranný balík v hodnotě 25 miliard dolarů, což vyvolává v Evropě obavy, aby nešlo o nezákonnou státní pomoc soukromým subjektům. V takovém případě by se Brusel obrátil na Světovou obchodní organizaci.
Miliarda eur pro Opel
S potížemi se potýká i německý výrobce automobilů Opel. Ten zdejší vládu v pátek požádal o poskytnutí úvěru ve výši zhruba jedné miliardy eur.
Mluvčí kabinetu dnes potvrdil, že firma půjčku dostane, ministři však musí pro podporu nastavit takové podmínky, aby nedošlo k porušení pravidel konkurenčního boje ani se tím neodstartovala vlna dalších žádostí o pomoc.
"Chceme zajistit konkurenceschopnost Opelu i za této obtížné situace po celém světě," cituje agentura Reuters jeho šéfa Hanse Demanta. "Cílem současných jednání je připravit dodatečné krytí úvěrů, protože globální finanční situace mateřské společnosti General Motors se zhoršila," uvedl.
Spolková země Hesensko chce podle listu Handelsblatt společnosti poskytnout záruku na úvěr až do hodnoty 500 milionů eur (12,5 miliardy korun). Na automobilový průmysl je totiž u našich západních sousedů přímo či nepřímo navázána až pětina všech pracovních míst.
Mateřská firma Opelu, detroitská General Motors, se mezitím potýká se značným poklesem poptávky. Ve třetím čtvrtletí prodělala 2,5 miliardy dolarů a v příštím roce by mohla mít problémy s provozní hotovostí. Firma proto prodává svůj tříprocentní podíl v japonské Suzuki Motor, za nějž by měla získat 22,37 miliardy jenů (4,6 miliardy korun).
Prodej Volkswagenu se propadl
Konkurent Opelu, německá automobilka Volkswagen zároveň dnes oznámila, že se jí v říjnu meziročně snížil prodej o 5,1 procenta na 502 600 vozů. Za letošní rok celkově nicméně firma počítá s nárůstem prodeje.
Do skupiny Volkswagen patří i česká Škoda Auto. Ta byla kvůli nízké poptávce v uplynulých týdnech opakovaně nucena přerušit produkci, a z jejích výrobních linek tak sjede ke konci roku o několik desítek tisíc vozů méně, než bylo původně plánováno.
Firmě, která je největším výrobcem automobilů v Evropě, za první tři čtvrtletí stoupl provozní zisk o 15 procent na 4,9 miliardy eur.