To je o téměř 33 miliard korun víc, než v roce 2005, kdy navíc jejich tržby vzrostly jen o třináct miliard.
Na špici se ale už neudrželo Makro. Místo něj žebříčku vládne skupina Schwarz, která provozuje sítě diskontů Kaufland a Lidl.
Před velkoobchod Makro se dostal i Ahold, jenž vlastní Hypernovu a Albert, a Tesco. Těm ale výrazně pomohlo, že přebraly obchody konkurentů, kteří neustáli tlak a z Česka odešli.
Infobox
Deset největších obchodníků:
Společnost Tržby (odhad) Schwarz 43,5 mld. Ahold 38,5 mld. Tesco Stores 38,5 mld. Makro C&C 38,3 mld. Rewe 25,8 mld. Globus ČR 20,5 mld. Tengelmann 19,5 mld. Geco Tabak 14,9 mld. SPAR ČR 12 mld. Delvita 8,8 mld.
Češi utrácí
Přestože růst tržeb maloobchodních prodejců v listopadu podle statistik zpomalil na 5,7 procenta, stále Češi mají chuť utrácet.
Na odbyt šli nejlépe potraviny, elektronika, či sportovní potřeby.
"Trhákem je elektronika, která díky posílení koruny vůči dolaru zlevnila za rok o dvacet až čtyřicet procent. Češi nasedli do svých aut a na odbyt šel výrazně i benzín, který zlevnil," říká analytik Aleš Michl z Raiffeisenbank.
Dodává, že od roku 2000 se tržby prodejců zvýšily o čtvrtinu, což jasně demonstruje naši rostoucí kupní sílu.
Statistikové poprvé zveřejnili i vývoj marží obchodníků. Bez započítání prodeje aut činí více než 21 procent. Naopak majitelé autosalónů mají "pouze" 10,7 procenta, neboť mezi nimi existuje silná konkurence.
Přesuny v desítce
V první desítce prodejců stále dochází ke konsolidaci. Tak se pod hlavičku Hypernovy a Alberta dostalo na konci roku 2005 šedesát obchodů Julius Meinl. K tomu Ahold koupil i 27 prodejních míst firmy Edeka. Tesco zase získalo jedenáct hypermarketů Carrefour.
V roce 2006 se prudce zvýšil podíl deseti největších obchodníků, kteří nyní mají 63 procent trhu s rychloobrátkovým zbožím. Je to o deset procent více než v roce 2005," řekl novinářům Zdeněk Skála ze společnosti Incoma Research. Loňský výrazný růst tržeb největších obchodníků podle něj souvisí právě s koncentrací tuzemského maloobchodního trhu.
Tržní podíly obchodních řetězců se v Česku podle Skály začínají dostávat na standardní evropskou úroveň. Obchodní řetězce proto budou moci bojovat o zákazníky i jinými zbraněmi, než jsou jen ceny. Skála zmínil například kvalitu a čerstvost nabízených potravin.
Slabí odpadnou
Podle Skály ale na tuzemském trhu stále působí vysoký počet obchodních řetězců.
"Lze očekávat další fúze, stejně jako tomu bylo v minulých letech," prohlásil Skála, který zatím nechtěl tipovat, kteří další velcí obchodníci Česko opustí. "Do poslední chvíle je to vždy otevřené," podotkl Skála.
Své si v letošním roce řekne skupina Rewe, která má nyní ve svém portfoliu Billu a Penny Market. Skoupí totiž 96 obchodů Delvita a výrazně tak posílí svoji pozici.
Ale i další řetězce chystají expanzi. Například rakouský Spar připravuje výstavbu desítek menších supermarketů s rozlohou do tisíce metrů čtverečních. Podobný koncept "menších" obchodů připravuje i Tesco.