Soud tak nevyhověl stížnosti aerolinek, podle kterých je toto nařízení příliš nákladné a neoprávněné, protože musí platit odškodné i při událostech, kterým nemohou zabránit.
Nařízení EU vešlo v platnost v loňském roce. Aerolinky musí podle něj poskytnout cestujícím při přebukování, dlouhém zpoždění či zrušení letu jídlo, ubytování a v některých případech i peněžní odškodnění ve výši stovek eur. Za zrušení letu musí
aerolinky zaplatit až 600 eur (asi 17.300 korun), což je dvojnásobek proti předchozímu limitu. Opatření se týkají všech letů do a z EU.
Zablokovat toto rozhodnutí se snažila hlavně Mezinárodní asociace letecké dopravy (IATA) a asociace evropských nízkonákladových leteckých aerolinek. Podle asociací nemohou být aerolinky zodpovědné za zpoždění způsobené mimořádnými podmínkami mimo jejich vliv, jako jsou stávky nebo bezpečnostní hrozby. Obě skupiny předložily stížnost v Británii a nejvyšší soud v Londýně pak stížnost předal Evropskému soudnímu dvoru.
Soud dnes rozhodl, že cestující letadly mají při zpoždění mnohem větší problémy, než cestující vlakem či trajekty. "Především kvůli umístění letišť, která jsou obvykle mimo městská centra, a kvůli specifické proceduře při odbavení a podání zavazadel nejsou problémy, které cestujícím nastanou při těchto událostech, srovnatelné," uvedl soud v odůvodnění.
Nízkonákladové aerolinky si také stěžovaly, že toto opatření není spravedlivé, protože výše náhrady je často vyšší, než cena jejich letenky. Soud však oznámil, že veškerá zpoždění letů jsou pro cestující stejně bolestivá a všechny aerolinky by měly zacházet s cestujícími stejně.
IATA odhaduje, že opatření bude stát aerolinky ročně více než 600 milionů eur. Tato finanční zátěž přichází v době, kdy se letecké odvětví snaží vyrovnat s vysokými cenami pohonných hmot a rostoucí konkurencí, napsaly agentury AP a Reuters.