Iva Špačková
12. 4. 2019 6:12
Čeští učitelé dostávají za svou práci v porovnání s 24 zeměmi OECD nejméně peněz. Ačkoliv to Česku pomáhá držet veřejný dluh v dobrých číslech, na prosperitu země to má špatný vliv. Ukazuje to studie České spořitelny zaměřená na vztah mezi výší platů učitelů, studijními výsledky žáků a výkonností ekonomiky. Studie však přitom zároveň odhaluje, že jen zvýšit platy nestačí. Školy potřebují také dobrý systém a kvalitní řízení, jinak jimi peníze protečou bez většího užitku.
Skutečné a přiměřené platy
Graf ukazuje vývoj skutečných platů českých učitelů od roku 2005 a těch, jakých by měli dosahovat, aby byly na žádoucí úrovni (160 procent vůči průměrné mzdě). Kdyby učitelské platy v tomto období byly na přiměřené úrovni, učitelé by po celou dobu brali zhruba o 30-40 procent více peněz.
Rozdíl mezi skutečným a žádoucím stavem jde podle autorů studie brát jako dluh státu vůči učitelům. V důsledku tohoto rozdílu se tak rok za rokem hromadil dluh českého státu vůči učitelům. A i vůči budoucím generacím obyvatel Česka: trpěla totiž kvalita jejich výuky, a tedy jejich budoucí produktivita - a tím pádem produktivita české ekonomiky jako celku.