Součástí CME jsou televizní stanice v pěti zemích střední a východní Evropy včetně české skupiny Nova. Vysílá celkem na 30 televizních kanálech, které celkem oslovují 45 milionů diváků.
"Komise dospěla k závěru, že transakce nevzbuzuje obavy z narušení hospodářské soutěže v Evropském hospodářském prostoru," uvádí se v prohlášení. Hodnota transakce se podle informací ČTK odhaduje na 2,1 miliardy USD, přibližně 48,4 miliardy korun.
Evropská komise obchod zkoumala pouze z pohledu hospodářské soutěže. PPF dlouhodobě trvá na tom, že obchod, díky kterému získá i českou televizi Nova, je pro ni čistě věcí výdělku. "Nákupem CME, respektive jejích mediálních aktivit v pěti evropských zemích, sledujeme především cíl doplnit náš telekomunikační byznys ve střední a východní Evropě. Chceme využít synergie mezi tvorbou mediálního obsahu a jeho distribucí. Motivem je tedy především rozvíjení telekomunikačního a mediálního byznysu. CME je dobře fungující společností a po jejím převzetí neplánujeme žádné překotné zásahy do jejího fungování," uvedl majoritní akcionář PPF Petr Kellner.
Součástí CME v České republice je společnost CET 21, která je držitelem licencí na vysílání televizních stanic Nova, Nova Cinema, Nova Sport, Nova 2, Nova Action, Nova Gold a Nova International.
Aktuálně.cz už dříve popsalo, jak PR agentura placená úvěrovou firmou Home Credit, která spadá do Kellnerova impéria, tajně ovlivňovala nejen česká média ve prospěch Číny. Vytvořila síť odborníků, novinářů a politiků, z nichž někteří ani nemuseli vědět, čeho jsou součástí. Založila tlumočníkovi prezidentů Vítu Vojtovi institut věnující se Číně nebo si účtovala napadání a monitoring kritiků čínského režimu. Vztahy s komunistickou velmocí, před níž varují tajné služby, jsou pro PPF klíčové. Rozpůjčováno má v Číně více než 300 miliard korun.
PPF dodnes některé okolnosti utajené kampaně neobjasnila. Částečně ji ovšem přiznala. "Zadáním bylo racionalizovat veřejnou diskusi v České republice o podnikání v Číně. Chtěli jsme dosáhnout oslabení extrémních pozic ve veřejném prostoru a vnést do veřejné debaty fakta o podnikání a životě v Číně s cílem zlepšení česko-čínských vztahů," napsal nakonec Home Credit ve svém prohlášení.
Vlivný americký senátor Marco Rubio v únoru vyzval americkou vládu, aby prodej televize Nova a dalších stanic do rukou Petra Kellnera prověřila. Odkazoval se přitom mimo jiné na zjištění Aktuálně.cz, že jeho firma Home Credit platila tajnou kampaň na podporu komunistické Číny v Česku. Kellnerovu korporaci PPF Rubio označil za prostředníka zájmu komunistického státu.
Bude ředitelem Novy muž, který ovlivňoval zpravodajství na Primě?
Server Info.cz, jehož někdejší vydavatel Tomáš Jirsa byl dle pátrání Aktuálně.cz s utajenou kampaní také provázaný, na začátku září informoval, že do vedení Novy PPF chystá dosadit dosavadního mediálního manažera konkurenční televize Prima Luboše Jetmara.
Jak už následně upozornil server Hlidacipes.org, Jetmar v roce 2015 za zadání majitele Primy zasahoval do zpravodajství televizní stanice. Dokazuje to i nahrávka z porady redaktorů, kterou web tehdy zveřejnil.
"Jménem majitele TV Prima předstoupil v září 2015 spolu s tehdejší šéfredaktorkou zpravodajství Jitkou Obzinovou před redakci a shromážděným reportérům sdělil, jakým způsobem mají od nynějška ve zpravodajství zobrazovat uprchlickou krizi. Měla být prezentována v souladu se zadáním vedení televize: zpravodajské příspěvky měly vyznívat tak, že jde o hrozbu, nebezpečí islamizace Česka a že uprchlíky tu nechceme. Součástí sdělení shora byla i informace, že kdo to nehodlá akceptovat, nemůže v redakci FTV Prima dále pracovat," uvedl Hlídací pes. Licenční podmínky tuzemských televizí přitom přikazují objektivní zpravodajství.
PPF tvrdě vylučuje, že by měla v úmyslu Novu, která má nejsledovanější večerní zprávy v zemi, použit jako nástroj k ovlivňování české politiky. "Tvrzení, že nákup CME míří na ovlivňování politiky, je mylné," psala firma hned po oznámení transakce na Twitteru. A dodala, že pouze chce investici zhodnotit.
Evropská komise nákup CME posvětila navzdory tomu, že transakci napadla Česká televize. Zdůvodnila to obavou o rovný a transparentní přístup k právům na zejména sportovní přenosy.