Pronajmu si zavedenou značku. Nejvíc lákají Teta a Yamaha

Kateřina Vokurková Kateřina Vokurková
3. 4. 2014 6:00
Podnikání formou franšízy láká stále více Čechů. Tuzemské koncepty už převálcovaly zahraniční, jejich podíl překročil 60 procent.
Největším franšízovým konceptem v Česku jsou drogerie Teta.
Největším franšízovým konceptem v Česku jsou drogerie Teta. | Foto: ČTK

Praha – Stále více Čechů láká pronájem zavedené značky formou franšízy. Počet takto provozovaných poboček se loni zvýšil o 16 procent na 6152. Vyplývá to z údajů společnosti Profit system.

Ke konci loňského roku působilo na českém trhu podle její statistiky 219 franšízových konceptů, což je o dvacet více než před rokem.

Zdaleka už nejde jen o zahraniční koncepty typu McDonald´s. Prostřednictvím franšízy jsou teď pronajímány hlavně původem české značky, jejichž podíl loni přesáhl 60 procent.

„Růst je dán především pokračující nepříznivou ekonomickou situací. Ta vede podnikatele k tomu, aby vsadili na osvědčený koncept, který už funguje,“ tvrdí ředitel společnosti Profit system Marek Halfar.

Obchod lákal víc než služby

Zatímco dříve se nejvíce rozvíjely franšízy z oblasti služeb, loni je vystřídal segment obchodu. Počet franšízových systémů v oblasti obchodu loni stoupl o téměř 30 procent na celkových 98, zatímco franšíz v oblasti služeb o 16 procent ubylo, zůstalo jich 121.

„O rozmach kategorie obchodu se zasloužily především malé obchody s potravinami nebo se smíšeným zbožím, které se začínají přesouvat takzvaně do ulic přímo k lidem,“ upřesňuje Halfar.

Jako příklad úspěšného projektu uvádí třeba síť večerek Daily Fresh Stores, franšízový projekt společnosti Makro nazvaný Můj obchod, dále Konopné lékárny nebo síť prodejen se svíčkami a kosmetikou Rodas.

Nejvíc prodejen má Teta

Nejúspěšnějším franšízovým řetězcem – pokud jde o počet poboček – zůstává síť drogerií Teta. Ke konci roku provozovala v Česku formou pronájmu značky 436 prodejen.

Dvojkou je s 300 pobočkami hudební škola Yamaha, trojkou pojišťovna Insia s 289 franšízami. Čtvrtá příčka patří s 280 pobočkami síti sportovních center Jumping, pátou nejrozšířenější franšízovou síť má pak pojišťovna Allianz.

Chce to nápad

Původem české franšízy už převažují nad zahraničními koncepty. „Tuzemských konceptů registrujeme 132, což je o 11 procent více než před rokem, celkově už přesáhly šedesátiprocentní podíl,“ říká Halfar. Běžný průměr pro podíl domácích franšíz v Evropě je podle něj 70 procent.

Halfar tedy vidí na českém trhu další potenciál k růstu, menší šanci však nyní mají koncepty z oblasti služeb. Po několikaletém růstu se trh loni konsolidoval. „Aby se franšíza v tomto segmentu uplatnila, musí jít o nápaditou novinku,“ zdůrazňuje Halfar.

Takovým konceptem, který má v Česku šanci na úspěch, je třeba systém mobilního mytí aut iDry, nabídka reklamy na pytlících od pečiva od firmy BK Solutions nebo služba pro dopravu k lékaři Novodobá sanitka.

Naopak na přesycení trhu doplatily například realitní firmy, které se chtěly rozšiřovat formou franšízy. Loni skončil třeba franšízový projekt společností Original Reality, Real Spektrum nebo FG Reality. Neúspěšné byly i farmářské prodejny Statkářův dvůr.

Zatím raději doma

A jak se daří tuzemským konceptům uspět na zahraničních trzích? Expanze zatím podle Halfara stagnuje. V zahraničí loni působilo 40 franšízových systémů z Česka, což je téměř stejný počet jako o rok dříve.

„Důvodem je především mnoho mladých franšízových systémů, které vznikly během posledních tří let a soustředí se především na rozvoj na tuzemském trhu. Pokud se chystají na expanzi, spíše si vyhlížejí Slovensko, případně ostatní trhy, kde by se jejich koncept uchytil,“ domnívá se Halfar.

Zatím nejúspěšnějším českým konceptem v zahraničí je síť fitness center Jumping, využívajících cvičení na trampolínách, která působí ve více než 20 zemích světa.

 

Právě se děje

Další zprávy