O problému informovala Česká bankovní asociace. Zároveň důrazně připomíná, že pokud by měly banky podezření z ohrožení klientských vkladů, dokážou účet zablokovat samy. Nikdy nežádají klienta o sdělování citlivých údajů ani o převod peněz na pochybné účty nebo do kryptoměn.
Podvody jsou založeny na principu telefonních hovorů, kdy se volající představí jako pracovník banky, který zjistil napadení účtu nebo nestandardní transakce volaného klienta. Pod záminkou, že jsou jeho úspory v ohrožení, jej donutí sdělit citlivé údaje, jako například heslo do internetového bankovnictví apod. Četnost těchto podvodů, mnohdy velmi úspěšně dokonaných, přitom podle asociace dramaticky stoupla v posledních týdnech. Způsobené škody se pohybují v řádech milionů korun.
Asociace proto důrazně připomíná klientům bank, aby dbali zvýšené obezřetnosti a v žádném případě nesdělovali citlivá data po telefonu, ani e-mailem. Banky tato data nikdy nevyžadují. Pokud mají banky podezření na napadení účtu, preventivně ho zablokují samy, aby ochránily úspory svých klientů. "Není-li si klient jistý, zda mu volá jeho banka, je lepší hovor ukončit a kontaktovat oficiální telefonní linku banky, případně Policii ČR," upozornila asociace.