Pendolino po nehodě: Do Košic nepojede, zbylé spoje zůstanou

David Kořínek
23. 7. 2015 14:10
Po tragické nehodě zůstává v provozu pět ze sedmi rychlovlaků Pendolino Českých drah. Jeden čeká oprava, druhý je na plánované údržbě.
Pět. Přesně tolik je v současnou chvíli v provozu vlaků Pendolino.
Pět. Přesně tolik je v současnou chvíli v provozu vlaků Pendolino. | Foto: Aktuálně.cz

PrahaČeské dráhy dočasně zruší provoz rychlovlaků Pendolino na lince z Prahy do Košic, kterou spustily od loňského prosince. Důvodem je středeční tragická nehoda u Studénky, po níž zůstane mimo provoz druhá ze sedmi souprav Pendolino.

Na trasu z Prahy přes Ostravu do Košic vypraví České dráhy náhradní soupravu v kvalitě Eurocity/Intercity. Standardně jezdí například do Budapešti nebo do Berlína, dráhy ji jako náhradu za rychlovlaky používají běžně.

Jízdní doba náhradních vozů má být stejná jako u pendolina, maximální rychlost je shodně 160 kilometrů za hodinu. Oproti rychlovlaku ale cestující nemohou počítat s kvalitním wifi připojením. Nasazení méně komfortního spoje vykompenzují České dráhy nižší cenou stejně jako v případě jiné náhradní dopravy.

Proč zrovna spoj do Košic? "Jedná se o jednodenní oběh bez provázanosti na další vlaky Supercity Pendolino," vysvětluje mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Zbývajících rychlovlaků mezi Prahou a Ostravou, respektive Prahou a Chebem, se tedy omezení nedotkne.

České dráhy mají k dispozici celkem sedm souprav řady 680 Pendolino. V provozu je jich aktuálně jen pět. „Jedna je mimo provoz po včerejší nehodě, druhá na plánované údržbě," vysvětluje Šťáhlavský.

Na trasu do Košic by se Pendolino mělo vrátit koncem srpna, kdy skončí pravidelná servisní prohlídka. Jak dlouho potrvá oprava druhé soupravy, zničené při tragické nehodě na železničním přejezdu, zatím dráhy nedokážou odhadnout.

Přes deset let v provozu

Vlaky Pendolino vyjely do ostrého provozu v Česku v prosinci 2005. Předtím je dráhy testovaly na trase Praha-Děčín. Hlavně v počátku se první tuzemský rychlovlak potýkal s řadou poruch, nejčastěji s palubními počítači.

Stěžejní pro něj zůstává trasa mezi Prahou a Ostravou, na níž běžně jezdí sedm párů spojů. Na této nejvytíženější trati v Česku má státní podnik dva konkurenty: Od roku 2011 soupeří s vlaky RegioJet podnikatele Radima Jančury, od konce roku 2012 i s černými soupravami Leo Express Leoše Novotného.

Dvakrát za den pokračuje Pendolino z Prahy na západ Čech do Plzně a Chebu, jeden z těchto spojů končí až ve Františkových Lázních. Na opačnou stranu jezdí od loňského prosince Pendolino jednou denně z Prahy přes Ostravu, Český Těšín, Žilinu, Ružomberok, Liptovský Mikuláš, Poprad-Tatry a Kysak až do Košic a zpět. Spoje do Košic prodloužili také oba konkurenti ČD.

Tlak konkurence

Z konkurence na trase mezi Prahou a Ostravou nejvíce těží cestující. Po vstupu dalších dopravců České dráhy znatelně snížily ceny jízdenek i místenek, které si lidé k jízdence do pendolina musejí povinně dokoupit.

Místenka do pendolina dříve stála 200 korun, nyní ji lze pořídit od 35 korun. Dražší jsou místenky do hodně vytížených spojů nebo kupované na poslední chvíli - ani tak se však cena místenky nedostane k dřívějším dvěma stovkám.

Proměnlivé ceny, obvyklé pro aerolinky,  zavedly České dráhy především v reakci na Leo Express, který klouzavé ceny využívá od svého vstupu na trh. Během léta 2013 dokonce státní podnik dočasně nabízel místenku v pendolinu zdarma.

Kyvadlo z Itálie

Název Pendolino v překladu z italštiny znamená kyvadlo. Vychází se schopnosti vlaku lehce se naklánět v obloucích, což soupravě umožňuje projíždět vybranými úseky rychleji než normálním vozům.

Pendolino sice dokáže jet rychlostí až 230 kilometrů za hodinu, v Česku ale může dosáhnout maximálně rychlosti 160 kilometrů za hodinu - i v těch nejmodernějších úsecích. Nejsou tak vlastně skutečnými rychlovlaky, protože se nepohybují po speciální vysokorychlostní trati.

Tendr na dodávku původně deseti rychlovlaků vypsala česká vláda už v roce 1995. Vítězné konsorcium vedené ČKD se ale záhy dostalo do problémů, což ve výsledku dodávku zdražilo a zpozdilo. O čtyři roky později převzala zakázku firma Fiat Ferroviaria, která dnes patří mezinárodnímu koncernu Alstom. České dráhy koupily od Alstomu nakonec sedm souprav zhruba za 4,4 miliardy korun.

Podle Radima Jančury jsou rychlovlaky Pendolino pro Česko zbytečné a ztrátové.

 

Právě se děje

Další zprávy