Páté největší britské aerolinky končí. Přes sto tisíc lidí uvázlo na letištích

ČTK ČTK
2. 10. 2017 9:35
Firma v konkurzu neustála finanční problémy a ukončila provoz. V zahraničí uvázlo zhruba 110 000 cestujících, oznámil britský úřad pro civilní letectví. Aerolinky Monarch létaly z pěti letišť v Británii do zhruba 40 destinací. Zaměstnávaly kolem 2100 osob.
Foto: Reuters

Londýn - Britská letecká společnost Monarch Airlines ukončila provoz, nepodařilo se jí totiž vyřešit finanční problémy, s nimiž se potýkala. V zahraničí uvázlo zhruba 110 000 cestujících, oznámil britský úřad pro civilní letectví. Monarch jsou pátou největší leteckou společností v Británii a největšími aerolinkami, které v Británii vstoupily do konkurzu.

Vláda úřad pro civilní letectví požádala, aby zajistil více než 30 letadel a postaral se o převoz klientů aerolinek zpět do vlasti. Firma už také měla rezervace od 300 000 zákazníků na budoucí lety. Kromě aerolinek vyhlásila konkurz i společnost Monarch Travel Group.

"Tlak rostoucích nákladů a větší konkurence na trhu letů na krátké vzdálenosti v Evropě přispěly k tomu, že Monarch Group prochází trvalým obdobím obchodních ztrát," řekl listu Financial Times partner společnosti KPMG Blair Nimmo. KPMG byla jmenována konkurzním správcem Monarch Airlines a Monarch Travel Group.

Silná konkurence tlačí i na další evropské aerolinky a způsobuje konsolidaci v odvětví. Návrh na konkurz již v letošním roce podaly aerolinky Air Berlin a Alitalia, které nyní hledají nové investory pro část svých aktivit.

Bankrot firmy může být problémem pro největší leasingové firmy, které financují současnou flotilu aerolinek tvořenou hlavně 36 letadly Airbus. Aerolinky si také objednaly 32 letadel 737 MAX od Boeingu, žádné z nich však zatím nebylo dodáno, uvedla agentura Reuters.

Aerolinky Monarch létaly z pěti letišť v Británii do zhruba 40 destinací. Zaměstnávaly kolem 2100 osob. Firma provozovala charterové i pravidelné lety, létala mimo jiné do destinací ve Středomoří, na Kanárských ostrovech, na Kypru, v Egyptě, Řecku a Turecku.

 

Právě se děje

před 38 minutami

Karlovarský festival se kvůli pandemii přesouvá na srpen

Letošní 55. ročník Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary se uskuteční od 20. do 28. srpna. Z tradičního termínu na přelomu června a července jej pořadatelé přesunuli kvůli pandemii koronaviru. "Posun o sedm týdnů nám nabídne lepší možnost uspořádat tuto kulturní akci tak, aby svým rozsahem byla co nejbližší podobě, na jakou jsou naši návštěvníci zvyklí," vysvětlují.

"Doufáme, že v průběhu následujících měsíců dojde k významnému rozšíření vakcinace a díky tomu zvládnutí pandemické situace tak, aby bylo možné uspořádat karlovarský festival v maximálně bezpečné formě. Jsme pochopitelně připraveni dodržet všechna platná opatření," doplňuje Jiří Bartoška, prezident festivalu. Ten loni nahradila čtyřdenní přehlídka filmů v kinech, zamýšlený podzimní překlenovací přehlídka se navzdory plánům neuskutečnila.

Zdroj: ČTK
před 59 minutami

Odbory: Škoda chce do roku 2023 snížit počet zaměstnanců o 3000

Automobilka Škoda Auto chce podle odborů od letoška do roku 2023 snížit počet zaměstnanců o pět procent, tedy asi o 3000 lidí. Zastavil se už například nábor nepřímého personálu, a to zejména mimo výrobní oblasti. Uvedl to ve čtvrtek týdeník Škodovácký odborář. Odbory se snižováním počtu zaměstnanců nesouhlasí a chtějí snížit pětiprocentní krácení personálu na minimum. Vyjádření firmy zjišťujeme. Škoda Auto zaměstnává téměř 39 000 lidí, z toho v Česku asi 34 000. Jedná se o kmenové zaměstnance, kromě nich v automobilce pracují i agenturní pracovníci.

"Odborová organizace tento postup kritizuje, je totiž nutné nejen podat informaci, ale celý projekt projednat. Odbory KOVO rovněž nesouhlasí s číslem rácia. Udělají proto vše, aby snížily toto neodpovědně stanovené plošné rácio pět procent na minimum," uvedl týdeník.

Vedení firmy by podle odborů snížením počtu pracovníků ohrozilo projekty Škody. "Je naprosto jasné, že pokud by se v ráciu pokračovalo, vytvoříme projekt solidarity, kdy přímí pracovníci odmítnou různé modely pracovní doby, jako je 17(směnný) a 18směnný systém či další formy flexibilní práce, včetně hromadných přesčasů," sdělily odbory.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Rada: Konsolidace veřejných financí si patrně vyžádá růst daní

Vláda by měla podle Národní rozpočtové rady připravit realistickou konsolidaci veřejných financí, která by měla být proti aktuálním plánům rozsáhlejší. Je patrné, že si to vyžádá významné zvýšení daní. Vyplývá to z pravidelné čtvrtletní zprávy o stavu veřejných financí a nastavení rozpočtové politiky, kterou ve čtvrtek Národní rozpočtová rada zveřejnila. Česku podle ní hrozí, že kvůli vývoji veřejných financí narazí na takzvanou dluhovou brzdu již v roce 2024. Ještě loni v listopadu rada předpokládala, že na dluhovou brzdu narazí veřejné finance až o rok později.

Dluhová brzda stanoví hranici, při jejímž překročení musí vláda předložit návrh vyrovnaného nebo přebytkového státního rozpočtu a fondů. Stanovena je na úrovni 55 procent hrubého domácího produktu. Ministryně financí Alena Schillerová (za ANO) v únoru poslancům řekla, že veřejný dluh by měl ke konci letošního roku stoupnout na 45 procent HDP.

"Je zřejmé, že rozsah konsolidačního úsilí v letech 2022 až 2024 bude muset být vyšší než 0,5 procenta hrubého domácího produktu ročně. Zároveň je patrné, že tato konsolidace si vyžádá významné navýšení daňové zátěže, neboť dlouhodobější výpadek příjmů v rozsahu daňového balíčku není možné zcela pokrýt redukcí výdajů, pokud by tedy nemělo dojít k výrazné redukci výdajů v největších výdajových blocích, kterými jsou sociální zabezpečení, zdravotnictví a školství, což rada nepředpokládá," uvedla NRR.

Zdroj: ČTK
Další zprávy