Olomouc - Nové elektrické vlaky InterPanter, které pro mezinárodní a dálkovou dopravu objednaly České dráhy (ČD), budou vozit cestující na rychlíkových linkách z Olomouce do Brna a z Prahy do Brna. Novinářům to dnes v Olomouci řekl člen představenstva ČD Michal Štěpán. Za dodávky 14 jednotek InterPanter, které jsou naplánovány na letošní a příští rok, ČD tuzemskému výrobci Škoda Transportation zaplatí celkem 2,7 miliardy korun.
"Nové elektrické jednotky InterPanter budou s novým jízdním řádem nasazeny na rychlíkovou linku R 13 z Olomouce přes Přerov, Otrokovice a Břeclav do Brna a na jaře 2016 také na linku R 19 z Prahy do Pardubic, České Třebové, Svitav, Blanska a Brna," uvedl Štěpán.
Nové vlaky určené pro rychlíkové spoje mohou jet 160kilometrovou rychlostí, jsou vybavené klimatizací, Wi-Fi připojením nebo zvětšeným prostorem pro jízdní kola a kočárky. "Nové vlaky odstraní bariéry pro cestování lidí na vozíku, maminek s kočárky nebo cyklistů s koly," podotkl Štěpán.
Vlaky InterPanter vycházejí z regionálních vozidel RegioPanter, kterých mají České dráhy v současnosti 26 a zajišťují osobní dopravu v krajích. Proti nim doznala nová souprava InterPanter řadu změn. "Základní rozměry a barevné řešení obou typů souprav je shodné, odlišují se však zejména technickým řešením, počtem vstupních dveří a rovněž interiér je uzpůsoben pohodlnému cestování na větší vzdálenosti," řekl generální ředitel Škoda Transportation Tomáš Ignačák.
Vozidla InterPanter jsou po pendolinech a railjetech třetím typem jednotek, které ČD využívají v dálkové dopravě. Podle předsedy představenstva Pavla Krtka je současnou potíží dálkové dopravy skutečnost, že existuje velký rozdíl v kvalitě využívaných vozidel. To by se s pomocí těchto nových jednotek mělo podařit nyní zlepšit.
ČD navíc příští rok zmodernizují desítky rychlíkových vagonů, ve kterých budou staré koženkové sedačky nahrazeny čalouněnými sedadly. Vagony ČD vybaví elektrickými zásuvkami, novým informačním systémem a některé také klimatizací. "Půjde o největší obnovu rychlíkových vagónů v historii ČD," podotkla mluvčí ČD Kateřina Šubová.
Zatímco v letech 2009 až 2014 se ČD podle Štěpána zaměřily na nákup regionálních vlaků, na které mohly získat dotace, tak nyní se jejich pozornost soustředí na modernizaci vozového parku pro dálkové vnitrostátní linky. "V rámci vnitrostátního segmentu jenom v příštím roce nasadíme zhruba 200 modernizovaných vozidel," řekl Štěpán.
Celkem ČD za posledních sedm let investovaly do modernizace vozidlového parku 37 miliard korun.