Z Prahy do Ostravy o šest minut rychleji, do Budějovic o deset. Nový řád přinese rekordy

Petr Koděra Petr Koděra
21. 10. 2015 10:51
Od poloviny prosince se s příchodem nového jízdního řádu zkrátí dojezdové časy na české železnici, především na hlavních tratích. Největší časové úspory - až deset minut - dosáhnou cestující mezi Prahou a Českými Budějovicemi. Z hlavního města do Brna se pojede o sedm minut rychleji, do Ostravy by pak vlaky měly přijíždět o šest minut dříve.
Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Nejrychlejší český vlak Pendolino zvládne dnes cestu z Prahy na ostravské nádraží Svinov za 2 hodiny a 59 minut. Od poloviny prosince zlomí rekord a bude ještě o šest minut rychlejší. O pět minut rychleji pak bude v Olomouci.

"Jde o historicky nejrychlejší spojení mezi těmito městy," řekl Petr Šťáhlavský, mluvčí Českých drah.

Státní tuzemský přepravce ve středeční tiskové zprávě tvrdí, že zkrátí jízdní časy na dalších hlavních tuzemských tratích. Největší zrychlení - až deset minut - čeká cestující na zmodernizované jihočeské železnici mezi Prahou a Českými Budějovicemi.

Vše je zahrnuto v novém jízdním řádu, který začne platit 13. prosince a který by měli ještě tento týden představit jeho autoři ze státní organizace Správa železniční dopravní cesty.

Vlaky Českých drah zrychlí na rekordní časy také při cestách do významných měst u našich zahraničních sousedů. Dosud nejrychleji se tak pasažéři dostanou do Košic, Berlína, Budapešti nebo Vídně, kam by rychlíkové soupravy Railjet měly přijet poprvé v historii železniční dopravy pod čtyři hodiny.

"Doba cestování se zkrátí u vybraných relací o zhruba deset až patnáct minut," dodal Petr Šťáhlavský.

Urychlí se také cestování na dalších tratích, například na Podkrušnohorské magistrále mezi Chebem a Ústím nad Labem nebo mezi Pardubicemi a Hradcem Králové. Na cestě z Prahy do Brna pak vlaky dorovnají jízdní dobu autobusů, které jezdí kratší trasou, na dvě a půl hodiny.

Oproti Evropě, kde se staví vysokorychlostní tratě s možností jet až 350 kilometrů v hodině, jsme ale stále pozadu a české minutové zrychlování je nicotné. Kvůli odporu úředníků na ministerstvu dopravy se nedaří prosadit superrychlé koleje, které by při cestování uspořily desítky minut.

"Teprve poté by se vlaky výrazně odlišily od aut, která cestujícího dovezou od domu k domu". A nikoliv jen z nádraží na nádraží, odkud pasažérovi cesta domů také zabere nějaký čas," říká Tomáš Záruba z Centra pro efektivní dopravu.

Porovnání časové úspory na českých tratích

Relace/rok 2016 2015 2010 2005
Praha – Brno 2 h 30 min. 2 h 37 min. 2 h 43 min. 2 h 41 min.
Praha – Ostrava (Pendolino) 2 h 53 min. 2 h 59 min. 2 h 56 min. 3 h 42 min.
Zlín – Praha 3 h 24 min. 3 h 31 min. 3 h 54 min. 4 h 22 min.
Č. Budějovice – Praha 2 h 23 min. 2 h 33 min. 2 h 36 min. 2 h 37 min.
Cheb – Ústí n. L. 2 h 40 min. 2 h 49 min. 2 h 55 min. 3 h 28 min.
 

Právě se děje

Další zprávy