První tramvajová trať byla slavnostně zprovozněna v roce 1875. Tramvaje tažené koňmi začínaly u rozestavěného Národního divadla a pokračovaly do Karlína, kde končily v místech dnešní zastávky Urxova. Sunuly se pomalu po dřevěných kolejích potažených plechem. Místo čísel se k odlišení užívaly barevné čtverce a úplně poslední spoj byl vždy označený modrou svítilnou. S růstem Prahy se rozšiřovala tramvajová síť. Napřed zmizely dřevěné koleje, které rychle nahradily kovové traverzy, koňskou sílu vystřídala elektřina a barevné čtverce nahradila čísla.
Celková délka tramvajové tratě: | 142, 7 kilometru (52 % vede po vlastním tělese) |
---|---|
Celkový počet cestujících za rok: | 360 milionů |
Slavnostní zahájení: | 1875 |
První tramvajová cesta: | Od Národního divadla do Karlína k Invalidovně (konečná v dnešní zastávce Urxova) |
Počet tramvajových vozoven: | 8 (v plánu je výstavba další vozovny) |
Celkový počet tramvají | 959 (2. 2. 2015) |
Trať Hlubočepy–Barrandov byla posledním velkým rozšířením tramvajové sítě v Praze. Stavba v sobě zahrnuje šest tramvajových zastávek – Hlubočepy, K Barrandovu, Chaplinova, Poliklinika Barrandov, Sídliště Barrandov. Trať je postavená na pomezí tramvajové dráhy a rychlodráhy. Architektem stanic je Patrik Kotas.
Trasa | Délka | Realizace |
---|---|---|
Trať Hlubočepy–Barrandov | Délka: 3,5 km | 2001–2004 |
Tři navrhované trasy, s nimiž počítá územní plán, jsou už v pokročilém stadiu přípravy. Město je chce postavit do tří let:
Nová trať v úseku Modřany–Libuš má zlepšit spojení obyvatel přilehlého sídliště. Trať má být zakončena smyčkou v Libuši, kde má podle plánu stát stanice metra D.
Počítá se také s prodloužením tramvajové trasy ze stanice Sídliště Barrandov do rozvíjející se části Slivenec.
A velmi reálné je také protažení trasy z Divoké Šárky na Dědinu. Tramvaje se tak zase o krůček posunou k pražskému letišti.
Trasa | Délka | Hodnota v mil. Kč |
---|---|---|
Divoká Šárka – Dědina | 2,4 km | 893,2 |
Sídliště Barrandov – Holyně – Slivenec | 1,9 km | 691,1 |
Modřany–Libuš | 2,1 km | 500 |
Smyčka na Zahradním městě | ? | ? |
Smyčka u stanice metra A Depo Hostivař | ? | ? |
Ve hře je celkem 16 projektů, které chce vedení města realizovat do roku 2030. Projekty jsou součástí územně-plánovací dokumentace nebo jsou ve stádiu změn v územním plánu.
Do roku 2030 by se mohly tramvaje vrátit do Opletalovy ulice naproti budově Hlavního nádraží, kde by se napojily na trať vedoucí Jindřišskou a Vodičkovou ulicí. Ve výhledové studii se objevila i varianta, ve které by se tramvaje vrátily na vrchní část Václavského náměstí. Došlo by tak k přímému tramvajovému spojení Vinohrad s centrem města. Ulevilo by se tak Ječné a Karlovu náměstí, které tvoří jeden z páteřních uzlů pražské tramvajové dopravy. Situaci však komplikuje pražská magistrála. Situaci dlouho blokovala i radnice Prahy 1, která si návrat tramvají na Václavské náměstí nepřála.
Trasa | Délka |
---|---|
Dědina – Dlouhá Míle – Terminál 3 u starého letiště | 2,1 km |
Kobylisy – Bohnice | 6 km |
Nádraží Podbaba – Suchdol | 5 km |
Choceradská – Chodovec – Opatov – Háje – Jižní město | 6 km |
Vinohradská – Hlavní nádraží – Bolzanova | ? |
Pankrác – Budějovická | ? |
Budějovická – Jeremenkova – Dvorce | ? |
Budějovická – Michle | ? |
Výstavba Dvoreckého mostu přes Vltavu, který by spojil Smíchov a Podolí (Praha 4 + Praha 5) | ? |
Krematorium Strašnice – Sídliště Malešice | ? |
Královka – Strahov | ? |
Vypich – Nemocnice Motol – Vozovna Motol | ? |
Trojská | ? |
Dopravní podnik a vedení města má na stole dalších 11 tratí, které by po roce 2030 měly rozšířit stávající tramvajovou síť. Tyto projekty jsou však pouze ve výhledu a je potřeba je nejprve zanést do vznikajícího metropolitního plánu.
Součástí plánu je postavení nového spojení mezi Podbabou a Trojou. Vzniknout by tak mělo nové spojení s pražskou zoo. Součástí je realizace nového vchodu do zoo a rozšíření zahrady do příslušných částí. Trasa ze zastávky Nádraží Podbaba by měla směřovat dále na sever do Suchdola. Zvažovanou variantou ve výhledové koncepci je odbočka do Bohnic.
Trasa | Délka |
---|---|
Záběhlická–Bohdalec–Eden–Vršovická | ? |
Podbaba–Trojská zoo | ? |
Výstavba mostu, který by spojil Podbabu a Troju | ? |
Modřany–Komořany | ? |
Tramvaje by vůbec poprvé také mohly zamířit mimo metropoli do Středočeského kraje. Dopravní podnik společně s vedením Středočeského kraje jedná o napojení sousedních obcí do tramvajové sítě. Tramvaje by tak mohly nahradit autobusy a doplnit některé regionálních železnice. Zvažované trasy jsou méně finančně nákladné než budovaní nových železničních tratí a rychlotratí. Důvodem tohoto rozšíření je zejména snaha ulevit obcím od automobilové dopravy a zefektivnit spojení hlavního města se sousedním krajem. Tramvaje taktéž představují menší ekologickou zátěž na životní prostředí.
Současná tramvajová trať, která končí v zastávce Vozovna Kobylisy, by měla být prodloužena ve směru na sever od Prahy do středočeské obce Zdiby. Tramvajová trať končící v zastávce Sídliště Modřany by měla být prodloužena ve směru Libuš, kde by měla navazovat na stanici metra D Libuš. Dále by měla trať zamířit podél dálnice D1 do obce Jesenice. Tramvajová trať na Spořilově by měla být ve druhé fázi protažena přes Choceradskou na Opatov a v další fázi pak směřovat na jih od Prahy do Průhonic a Čestlic.
Trasa | Délka |
---|---|
Praha Kobylisy – Zdiby | ? |
Praha Libuš – Jesenice | ? |
Praha Choceradská – Opatov – Průhonice/Čestlice | ? |