Soutěž na kontrolora mýtného systému trvala do poloviny letošního května. Nezávislý auditor by měl vykonávat expertní kontrolu dat o provozu vozidel v mýtném systému. Podle výsledků měření následně stanoví účinnost mýta.
Antimonopolní úřad ovšem nyní soutěž zrušil. V rozhodnutí uvedl, že zadavatel, kterým bylo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), nenastavil podmínky týkající se kvality a zkušeností osob podílejících se na zakázce tak, aby určitým dodavatelům nezaručovaly konkurenční výhodu. Tím tak podle něj byly stanovené podmínky tendru v rozporu se zákonem.
Podle deníku Zdopravy.cz se do soutěže přihlásily společnosti CGI a Kapsch, přičemž nabídka CGI ve výši 215 milionů korun měla být o 85 milionů korun nižší, než nabídla konkurence. Kapsch, který je současným provozovatelem mýta, ovšem následně podal proti tendru námitku k ÚOHS.
Ten podle rakouské firmy její podezření dnes potvrdil. "Udivuje nás, že i v době, kdy jsou veřejné soutěže pod bedlivým dohledem médií i policejních orgánů, si složky státu stále dovolí postupovat takto účelově a v rozporu se zákonem o veřejných zakázkách," řekl k tomu mluvčí Kapsche David Šimoník.
ŘSD podle mluvčího Jana Rýdla situaci nyní analyzuje, o dalších krocích rozhodne až poté. Ředitelství je však podle mluvčího přesvědčeno, že podmínky tendru byly v pořádku. Rýdl zdůraznil, že i přes dnešní rozhodnutí ÚOHS není nijak ohroženo spuštění nového mýtného systému. Nový auditor totiž může být v určitých případech vybrán až po uvedení nového mýta do provozu.
Nový mýtný systém bude od prosince letošního roku provozovat konsorcium CzechToll/SkyToll, které uspělo v mýtném tendru s nabídkou 10,75 miliardy korun za desetiletý provoz. Samotný mýtný tendr nyní řeší Krajský soud v Brně. Podle jeho květnového rozhodnutí musí Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) znovu prošetřit námitky firmy Kapsch v mýtném tendru. Soud nyní řeší také druhou žalobu Kapsche, ve které firma žádá pozastavení platnosti mýtné smlouvy.