Začalo to portréty a krajinkami. Banky vlastní umění za miliony, teď se ho zbavují

Kateřina Hovorková Kateřina Hovorková
6. 9. 2022 6:13
Na uměleckých sbírkách si banky dříve zakládaly. Na rozdíl od peněz, zlata či cenných papírů, které se ukrývaly v sejfech, se vzácnými obrazy a sochami mohli kochat i klienti na pobočkách. Postupem času ovšem zájem bank o investice do umění ochladl. Dnes se sbírkou může pochlubit už jen několik málo institucí. Podívejte se, které to jsou a jaké poklady vlastní.
Jan Honsa ve sbírce České spořitelny
Jan Honsa ve sbírce České spořitelny | Foto: Česká spořitelna

Česká spořitelna čistí sbírku o ruční práce

"Sbírka" České spořitelny je vlastně fondem obrazů, který se dostal do majetku banky po jejím založení, tedy ve čtyřicátých letech 20. století. Tehdy instituce vznikla fúzí druhé nejstarší banky v někdejší habsburské monarchii založené v roce 1825 - Böhmische Sparkasse a také desítek spořitelen, záložen a kampeliček, operujících v Čechách, na Moravě i ve Slezsku. 

  • Fond obrazů spořitelny, který čítá několik tisíc kusů, je dnes z části stále na pobočkách po celé republice, z části pak v depozitáři. Od roku 2009 vystavuje spořitelna díla ve své galerii v paláci v Rytířské ulici v Praze 1.

Některá díla prověřil čas a jejich hodnota vzrostla z několika tisíc až na miliony korun. "Tvorba zapomenutých umělců, která je dnes nově objevovaná i díky výstavám regionálních galerií, se prodává za statisíce," uvádí Panenková.

Spořitelna vlastní například díla Julia Mařáka, Luďka Marolda, Václava Brožíka, Vojtěcha Hynaise, Václava Radimského, Oldřicha Blažíčka, Antonína Hudečka či Karla Malicha, Jiřího Sopka, Jiřího Sozanského.

Zároveň se při nákupech umění projevil i "lidský faktor" a spořitelna nakoupila od konce 19. století do devadesátých let 20. století řadu děl spadajících svou úrovní spíše mezi ruční práce. "Proto se fond obrazů posledních pět let třídí a druhořadá díla se prodávají formou aukce. Cílem je ponechat v majetku banky kvalitní kulturní dědictví s historicky dobrou vypovídací hodnotou," dodává Panenková.

Donedávna přitom spořitelna ještě některá díla pořizovala. "Jsme součástí finanční skupiny Erste ve Vídni. V rámci pravidel nastolených již před téměř 20 lety byla vytvořena při centrále umělecká sbírka Kontakt a bylo rozhodnuto orientovat se na současné konceptuální umění vznikající ve střední, východní a jihovýchodní Evropě," vysvětluje Panenková. 

  • Podle ní řada bankéřů v minulosti i v současnosti vytváří soukromé sbírky nejen kvůli "uložení peněz", ale i z intelektuálních důvodů. "Zkrátka proto, že se potřebují obklopit kultivovaným a kulturně bohatým prostředím. Potřebují mít kolem sebe nápady tvůrčích osobností," dodává odbornice. 
 

Právě se děje

Další zprávy