reklama
 
 

Rekordní rok pro e-shopy. Češi čím dál častěji kupují i věci běžné denní spotřeby

4. 1. 2016
Peníze, které spotřebitelé loni utratili na e-shopech, se na maloobchodních tržbách v Česku podílely už více než osmi procenty, odhaduje oborová asociace. Lidé takto nejčastěji nakupují elektroniku, čím dál častěji ale také potraviny, drogerii nebo vybavení domácnosti. K platbě využívají stále hlavně dobírku, její obliba ale dlouhodobě klesá.

Praha - Podíl internetových nákupů na maloobchodních tržbách se loni zvýšil o procentní bod na 8,1 procenta, odhaduje Asociace pro elektronickou komerci (APEK). Podle srovnávače cen Heureka.cz Češi v e-shopech loni utratili rekordních 81 miliard korun, tedy o 17 miliard více než o rok dříve.

Jen za listopad a prosinec 2015 přitom zákazníci v e-shopech nakoupili zboží a služby za 19,5 miliardy korun, uvádí výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.

"Nejvíce peněz z celého loňského roku utratili Češi na internetu zhruba dva týdny před Vánoci. Nejsilnějšími byly dva pondělky, 7. respektive 14. prosince,“ doplňuje ředitel Heureka.cz Tomáš Braverman. Druhým nejsilnějším obdobím v roce je podle něj i začátek roku, kdy běží povánoční výprodeje.

Nejčastěji si zákazníci pořizují přes internet elektroniku. Černou a bílou techniku, tedy například televizory, pračky, ledničky nebo myčky, kupovalo 29,6 procenta zákazníků, mobily, počítače a notebooky pak 24 procent zákazníků. "Spolu s vybavením pro dům a zahradu a oblečením je toto zboží na internetu dlouhodobě velmi oblíbené, meziročně však jeho obliba neroste nijak dramaticky," hodnotí Braverman.

Nejvíce meziročně rostly nákupy rychloobrátkového zboží - především potravin a drogerie, říká Vetyška. "Do běžných nákupů se stále častěji dostává sortiment běžné denní spotřeby. Jedná se o zboží, které zákazníci jednou vyzkouší, a pokud jsou s ním spokojeni, nakupují jej opakovaně," dodává Braverman. Jde podle něj třeba o prací prášky nebo mopy.

K platbě Češi využívají stále hlavně dobírku, její obliba ale dlouhodobě klesá. "Meziročně se nezměnila obliba druhé nejpopulárnější metody, platby v místě osobního odběru. Tu využívá 29 procent zákazníků," říká šéf srovnávače Heureka.cz.

Jak Češi platili za online nákupy:

Metoda 2014 2015
Dobírka 39 % 38 %
Platba při převzetí 29 % 29 %
Online platba kartou 9 % 13 %
Bankovní převod 10 % 9 %
Platební tlačítko (rychlý bankovní převod) 7 % 8 %
Splátky 4 % 2 %
PayPal a jiné 2 % 1 %

Zdroj: Heureka.cz

V sousedních zemích se prodej přes internet podílí na maloobchodních tržbách obdobným dílem jako v Česku. Podle údajů asociace Ecommerce Europe dosáhl v roce 2014 tento podíl v Německu 7,3 procenta a v Rakousku 7,2 procenta. Nižší byl v Polsku, kde šlo o 5,4 procenta, a v Maďarsku, kde místní utratili přes internet jen 3,7 procenta peněz.

V ČR loni fungovalo 36 800 internetových obchodů, jejich počet se tak meziročně poprvé snížil. Pokles činil zhruba procento, v roce 2014 odhadovala Heureka.cz počet e-shopů na 37 200.

Obrat e-shopů by měl přesto dál růst, letos podle odhadu APEK o 15 až 20 procent. "Vliv na to samozřejmě bude mít celá česká a potažmo i evropská ekonomika a její vývoj,“ míní Vetyška. V roce 2016 by se nákupy přes internet měly podle něj na maloobchodních prodejích podílet devíti procenty a v roce 2017 pak překonat hranici deseti procent. 

autoři: Tereza Holanová, ČTK | 4. 1. 2016

Související

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama