Londýn/Praha- Cena americké lehké ropy West Texas Intermediate (WTI) se v úterý propadla pod hranici 30 dolarů za barel - poprvé od prosince 2003. Jen od počátku letošního roku zlevnila ropa přibližně o pětinu a její pokles podle analytiků ještě nekončí. V roce 2008, kdy byla historicky nejdražší, se přitom cena vyšplhala na 147 dolarů za barel.
Zatímco pro těžaře znamená propad této komodity obří ztráty a masivní propouštění, čeští spotřebitelé se mohou z něj těšit - ať už při tankování na čerpacích stanicích, nebo třeba při nákupu letenek.
Litr benzinu se v současnosti na českých pumpách prodává za průměrných 28 korun, tedy o tři koruny levněji než před rokem. Na jedné 60litrové nádrži se tak dá "ušetřit" 180 korun. "V Česku se ročně spotřebovává kolem 2,2 miliardy litrů benzinu a 5,2 miliardy litrů nafty. Pokud použijeme předchozí údaje, tedy meziroční zlevnění pohonných hmot o tři koruny, tak můžeme říct, že za pohonné hmoty zaplatí domácnosti, firmy i stát až o 20 miliard korun ročně méně," vysvětluje analytik společnosti Finlord Boris Tomčiak.
Nové statistiky z maloobchodu ovšem ukazují, že čím levnější pohonné hmoty jsou, tím častěji Češi jezdí. "Ušetřené peníze tak utratíme za více pohonných hmot, za spotřební zboží či investice," říká analytik ČSOB Petr Dufek. Tuzemské ceny se přitom ještě zdaleka nepřizpůsobily aktuální situaci na ropném trhu, takže řidiči mohou očekávat další zlevňování. Podle některých analytiků v nejbližších měsících až o korunu.
Levnější tankování znamená nižší náklady mimo jiné i pro dopravní firmy, což by mohlo vést k poklesu cen u některých typů dopravy. "Může fungovat na meziměstských linkách nebo u letenek, kde panuje konkurence, zatímco u městské dopravy či železnice to samozřejmé není," upozorňuje analytik Patria Finance Tomáš Vlk.
Zatímco ceny letenek by díky vysoké konkurenci mohly podle Tomčiaka meziročně klesnout až o pět procent, pokles cen v autobusové či vlakové dopravě lze očekávat - pokud vůbec - spíše až koncem roku.
Levné pohonné hmoty v kombinaci s poklesem cen potravin budou držet nízko inflaci, s korunou však ropa nepohne. "Ale může přispět k tomu, že centrální banka bude bránit jejímu posílení o něco déle," říká Vlk.
Jiří Rusnok, pravděpodobný nový guvernér České národní banky, v rozhovoru pro týdeník Ekonom před pár dny připustil, že banka může držet korunu pomocí intervencí právě kvůli nízké inflaci na slabší úrovni až do roku 2017. Případné uvolnění intervencí - a tím i posílení kurzu koruny vůči ostatním měnám - by pak podle analytika společnosti BHS Petra Hlinomaze vedlo k dalšímu zlevnění dovozu ropy do Česka.
Ke zlevňujícím se pohonným hmotám a téměř nulové inflaci se podle ekonomů přidává i zrychlující růst mezd. "Jelikož se očekává růst nominálních platů, tak reálné příjmy domácností v roce 2016 výrazně vzrostou, což mimo jiné podpoří spotřebu," vysvětluje Tomčiak.
Česká ekonomika se podle ekonoma společnosti Roklen Lukáše Kovandy "nadechuje" po letech poznamenaných krizí a recesí. "Tato poměrně vzácná souhra faktorů, která se pochopitelně dříve či později stane minulostí, způsobuje nynější rekordně příznivý sentiment spotřebitelů," říká Kovanda. Ti jsou podle něj v současnosti nejoptimističtější od roku 1998, tedy od začátku sledování statistiků.
Trh s ropou v posledních týdnech srážejí obavy o vývoj čínské ekonomiky, která je po USA druhým největším spotřebitelem ropy na světě. Dlouhodobě pak ceny ovlivňuje nabídka ropy převažující nad poptávkou.
V prvním čtvrtletí tohoto roku by cena ropy moha ještě mírně poklesnout s tím, jak se na trh dostane ropa z Íránu, u něhož končí sankce. Dno by pak mohla podle analytiků najít mezi 20 a 30 dolary za barel a ve zbytku roku pak posílit ke zhruba 40 dolarům.