"V posledních dvou týdnech se poptávka po bylinkách významně zvyšuje, k dnešnímu dni jsme zaznamenali nárůst v počtu prodaných kusů o 15 procent," potvrzuje tisková mluvčí obchodního řetězce Globus Rita Gabrielová.
Třeba Rohlík.cz eviduje zvýšení prodeje bylinek v době Velikonoc oproti běžným dnům dokonce o více než polovinu. "Nejoblíbenější kolem Velikonoc je rozhodně pažitka, kudrnka, bazalka, ředkvičky nebo cibulka," uvádí jeho category manažer Michal Perlík.
Stejný nárůst prodeje registrují i prodejny Albert. Podle šéfa komunikace Jiřího Marečka lidé před Velikonocemi poptávají především petrželku a pažitku, které se hodí do tradiční nádivky.
Gabrielová za Globus však dodává, že poptávka se násobí speciálně po kopřivách, které podle ní hlavně ve městech nejsou dostupné.
Zatímco máta, medvědí česnek nebo pažitka v krabičkách už v současnosti překvapí málokoho, právě prodej kopřiv letos spustil na sociálních sítích rozsáhlou diskusi o tom, co vše a za kolik jsou lidé ochotni v obchodech koupit.
"Také sbíráte kopřivy? A dali byste za ně 600 Kč / 1 kg," naráží na nedávnou nabídku kopřiv v prodejnách Lidl jeden z uživatelů Facebooku. Přikládá přitom fotografii 50gramového balení této rostliny za 29,90 koruny. "Aneb jak říká jeden můj kamarád: 'To prostě nechceš.' A taky že ne," píše.
Příspěvek na Facebooku nasbíral za týden stovky sdílení a desítky komentářů. Zatímco mnozí lidé v diskusi poukazovali na to, že kopřivy je možné nasbírat bez problémů zdarma prakticky kdekoli, a naráželi rovněž na plýtvání plasty či viditelně zapařenou krabičku, jiní nabídku v obchodech naopak schvalovali.
"Žiji ve městě, vlastně na okraji města, a netroufla bych si nasbírat kopřivu ani u ohrady, kde se pasou krávy. A netroufla bych si ani okolo jiných luk, kde se pasou další krávy a ty louky nejsou ani hnojené (tuším). A do lesa bych si netroufla už vůbec. A to z jediného důvodu. Zrovna na ty místa chodí lidé venčit svoje čtyřnohé miláčky z celého sídliště," reaguje v komentářích jedna z uživatelek.
Do smoothie i do nádivky
Samotný Lidl je přesvědčen, že kopřivy, které se letos na pultech tohoto řetězce objevily vůbec poprvé, si své zákazníky našly. "Lidé kopřivy kupovali například do velikonoční nádivky nebo jako surovinu k výrobě smoothie," říká pro Aktuálně.cz mluvčí Lidlu Zuzana Holá.
Kopřivy podle ní pocházejí z oblastí českých lužních lesů s tím, že dodavatel garantuje nulovou ekologickou zátěž a výskyt škodlivých látek. Obdobně to mají i ostatní prodejci. "Prodáváme kopřivy z vybraných lokalit, zejména z hlídaných, kde se zvěř ani člověk skoro vůbec nepohybují. Jedná se o chráněné oblasti v lesích," potvrzuje například Perlík z Rohlík.cz.
Kritizovaný obal, ve kterém se řezané bylinky nacházejí, je podle mluvčí Lidlu recyklovatelný. "Naše zkušenost je taková, že takto chráněným plodům prodloužíme životnost dokonce třikrát a potravinový odpad u těchto plodin jsme díky tomuto obalu téměř eliminovali," dodává Holá.
Kopřivy na pultech českých obchodů už přitom nejsou ničím výjimečným. Čerstvě nasekanou rostlinu letos nabídl zákazníkům ke konzumaci kromě Lidlu, Globusu a Rohlíku.cz například také Košík.cz, Makro nebo Kaufland.