New York - Veganské rajčatové plátky, které neprošly genetickou modifikací - neboli plátkový kečup. Tak se prezentuje kampaň na serveru Kickstarter, která si dala za cíl vybrat 15 tisíc dolarů (310 tisíc korun). Tento cíl hravě překonala - kampaň stále běží, zatím ji podpořilo přes 450 lidí a vybrala více než 23 tisíc dolarů.
Za projektem stojí společnost Bo’s Fine Foods. Její ředitelka a zakladatelka Emily Williamsová dostala recept od svého otce, který měl restauraci v Michiganu ve Spojených státech amerických.
Plátkový kečup má znamenat revoluci. Výrobci slibují, že brzy budete odcházet z obchodu s pytlíkem s plátky omáčky. Navíc se nemusíte bát, že si při konzumaci zamažete košili.
Společnost již nyní čelí kritice, že na výrobu spotřebuje příliš plastů. V jednom balíčku bude každý plátek zabalen do celofánu. Na stránkách Kickstarteru říká, že pracuje na novém a šetrnějším řešení.
Jednotlivé plátky můžete položit do hamburgeru či sendviče podobně jako sýr. Z kampaně je znát, na koho cílí. Na lidi, pro které cena nehraje roli a dávají přednost všemu, co je gluten free (bez lepku) a bez použití geneticky modifikovaných plodin. Pokud se rozhodnete kampaň podpořit, za 10 dolarů (205 korun) dostanete osm porcí omáčky.
Kritici nápadu upozorňují na výhody klasického kečupu. Především na to, že do plátkové verze si jen sotva namočíte hranolky.
Dopravu do Česka ani jiných evropských zemí zatím americká společnost nenabízí. K nápadu se staví opatrně i zdejší producenti.
"Toto není směr, kterým se plánujeme nyní vydat a kam bychom investovali," říká Petr Kopáček, mluvčí společnosti Hamé, pod níž spadá značka kečupů Otma.