Michal Šenk,
spi
17. 12. 2018 6:05
Zákaz jednorázových plastů, který nařizuje Evropská unie, ovlivní podnikání firem, které s nimi pracují. Jak si s tím poradí? A čekají až na rok 2021, nebo s omezováním plastů začínají samy? Podívejte se, co s plasty dělá například Alza, Nestlé či IKEA.
Agrofert
Kdo odpovídá: mluvčí Karel Hanzelka
Omezit plasty se snažíme. Například ve společnosti Kostelecké uzeniny využíváme k jejich omezení dvě cesty:
- Snižujeme gramáž plastových obalů, tloušťky fólií, misek a podobně.
- Snažíme se používat materiály šetrnější k životnímu prostředí, jako je papír nebo odbouratelný plast.
Meziročně tak snižujeme spotřebu plastu v řádech desítek tun. Další úkoly nás v této oblasti v blízké budoucnosti samozřejmě ještě čekají, protože podíl balených potravin stále roste.
V dalším podniku skupiny, v mlékárně Olma, pak řešíme snížení spotřeby plastů díky redukci hmotnosti portfolia obalů:
- V několika kolech jsme již snížili hmotnosti PET lahví a jejich víček a v letošním roce jsme aktuálně úspěšně dokončili testování snížení hmotnosti plastu u hlavních linií obalů - kelímků. Tato redukce v konečném důsledku znamená roční úsporu desítek tun polypropylenu, z něhož jsou používané kelímky vyráběny především.
- Rozšiřujeme také využití takzvaných K3 obalů (využívají kombinaci plast-papír), u kterých je podíl plastové části redukován o dalších 20-30 procent ve srovnání s jinými dekoračními technologiemi. Navíc papír používaný na naše K3 obaly pochází z recyklované kartonáže.