reklama
 
 

Kapsch se brání. Napadl uzavření konkurenční smlouvy o mýtu, dle firmy je protiprávní

Aktualizováno 25. 9. 2018 13:38
Společnost Kapsch podala k antimonopolnímu úřadu návrh na zákaz plnění smlouvy o mýtném systému po roce 2019. Ve čtvrtek podepsal ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) s konsorciem firem CzechToll/SkyToll.

Praha - Podle firmy Kapsch je smlouva o mýtu neplatná, protože nadále platí předběžné opatření ÚOHS zakazující podpis smlouvy s vítězem.

Rakouská společnost to oznámila na tiskové konferenci. Ministerstvo dopravy po uzavření smlouvy uvedlo, že předběžné opatření pozbylo platnosti po stažení ministerského rozkladu proti dřívějšímu rozhodnutí ÚOHS.

"Podle renomovaných právníků a koneckonců i samotného antimonopolního úřadu zůstalo totiž předběžné opatření o zákazu podpisu smlouvy v platnosti," řekl generální ředitel Kapsche Karel Feix.

Současný provozovatel mýta navíc kritizuje i postup antimonopolního úřadu. Podle Feixe podlehl nátlaku Ťoka a premiéra Andreje Babiše (ANO).

Mluvčí ÚOHS Martin Švanda potvrdil, že návrh Kapsche byl na úřad doručen. "V současné době je ve věci systému elektronického mýtného uzavřena smlouva, zadávací řízení skončilo a úřad nemá žádný zákonný mechanismus, jak by mohl do postupu zadavatele zasáhnout z moci úřední. Podle zákona o zadávání veřejných zakázek však může být na návrh zahájeno řízení o uložení zákazu plnění smlouvy," uvedl Švanda. Návrh úřad prověří v zákonné lhůtě 60 dní.

Firma Kapsch očekává, že jí dá ÚOHS za pravdu, opak by byl podle Feixe destrukcí právního státu. "Bude rovněž zajímavé sledovat, jak se k ministrově postupu postaví ostatní členové koaliční vlády," dodal. Kapsch je ochoten podat stížnost k Evropské komisi.

Ťok: Argumenty jsou prázdné a falešné

Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) je přesvědčen o tom, že Kapsch s návrhem na zákaz plnění smlouvy neuspěje. "ÚOHS rozhodne, nicméně všechny argumenty, které pan Feix uvedl, jsou prázdné a falešné," napsal Ťok na twitteru.

Současný provozovatel mýta Kapsch kritizuje i postup antimonopolního úřadu. Podle Feixe úřad podlehl nátlaku ministra dopravy a premiéra Andreje Babiše (ANO). Kapsch proto podá rozklad proti rozhodnutí ÚOHS.

Mluvčí antimonopolního úřadu odmítl, že by úřad pracoval na politickou objednávku. "Řízení proběhlo zcela v souladu se zákonem o zadávání veřejných zakázek, správním řádem, dalšími právními předpisy a judikaturou správních soudů, jimiž se úřad musí ve své rozhodovací praxi řídit," sdělil ČTK Švanda.

Poprvé ÚOHS o námitkách firmy Kapsch rozhodoval v květnu. Tehdy zrušil výběr vítěze tendru na vybudování a provoz systému na výběr elektronického mýta od roku 2020. Předseda úřadu Petr Rafaj ale v srpnu prvoinstanční rozhodnutí zrušil, protože podle něj úřad dostatečně nezohlednil některé významné okolnosti případu. Ve čtvrtek úřad rozhodl, že tendr zákon neporušil.

Podle šéfa Kapsche se tak událo za podezřelých okolností a ÚOHS změnil své rozhodnutí, aniž by se ve věci objevila nová fakta. Firma v srpnu podala trestní oznámení na člena rozkladové komise ÚOHS advokáta Jana Hrazdiru, který podle firmy ovlivňoval rozhodování komise ve prospěch ministerstva a navíc resort dopravy nedovoleně informoval o průběhu jednání. Hrazdira i Ťok označili tvrzení Kapsche za nesmysl.

Předem připravený scénář?

Podle Feixe rychlý postup ministerstva, které ohlásilo podpis mlouvy CzechTollem necelé tři hodiny po zveřejnění rozhodnutí ÚOHS, svědčí o předem připraveném scénáři. "Už několik dní před rozhodnutí ÚOHS jsme zaznamenali zprávy, že CzechToll začal na úřadech podávat žádosti o stavební povolení k výstavbě mýta," podotkl mluvčí firmy David Šimoník.

Ministr dopravy už dříve rychlý podpis smlouvy s CzechTollem hájil s tím, že smlouva byla připravena dopředu, což je podle něj standardní postup.

V soutěži na provozovatele mýtného systému po roce 2019 zvítězilo konsoricum CzechToll/SkyToll s nabídkou 10,75 miliardy korun za desetiletý provoz mýta. Nabídka současného provozovatele rakouského Kapsche byla o více než 2,7 miliardy korun vyšší. V létě Kapsch zaslal ministerstvu nabídku na 10,5 miliardy korun.

autor: ČTK | 25. 9. 2018 11:19

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama