reklama
 
 

Zvrat v boji o mýto: úřad otočil hru ve prospěch Kellnera. Jsme šokováni, říká Kapsch

Aktualizováno 20. 9. 2018 16:37
Ministerstvo dopravy obešlo předběžné opatření a uzavřelo desetiletý kontrakt s konsorciem firem CzechToll a SkyToll na provozování mýtného systému na dálnicích a vybraných silnicích první třídy.

Brno - Je to velké vítězství skupina pro PPF nejbohatšího Čecha Petra Kellnera. Jeho firma CzechToll porazila v tendru firmu Kapsch a v tandemu se slovenskou SkyToll získala miliardovou zakázku na výběr mýta v Česku. Antimonopolní úřad (ÚOHS) v pátek ráno přehodnotil své rozhodnutí z května, v rámci kterého soutěž zrušil kvůli údajné netransparentnosti. Zamítl tak námitky současného provozovatele Kapsch, který v tendru neuspěl.

Ministerstvo dopravy poté obratem desetiletý kontrakt s konsorciem firem CzechToll a SkyToll uzavřelo. Ministerstvo se totiž po rozhodnutí ÚOHS následně vzdalo práva na odvolání, což vedlo k zániku předběžného opatření, které zakazovalo smlouvu uzavřít. 

CzechToll ze skupiny PPF Petra Kellnera a slovenská SkyToll mají podle ministra dopravy Dana Ťoka (ANO) nyní 14 měsíců na to, aby připravily nový systém na výběr mýtného. Do konce roku 2019 platí smlouva s Kapschem, který provozuje dosavadní mýtný systém, podle Ťoka ji ale bude možné vypovědět dřív, pokud bude nový provozovatel rychleji připraven začít s výběrem mýtného.

"Úřad zamítl návrhy společnosti Kapsch, neboť v postupu zadavatele neshledal porušení zákona o zadávání veřejných zakázek, případně správní řízení zastavil, neboť v návrhu nebyla tvrzena újma, kterou měl zadavatel svým jednáním navrhovateli způsobit," oznámil Martin Švanda, mluvčí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.

"Jsme šokováni, že aniž se objevily nové skutečnosti, správní orgán klidně otočil své stanovisko o 180 stupňů. Zjevně zafungoval nemístný a bohužel neskrývaný politický tlak vyvíjený na nezávislou dohledovou instituci. Právní stát dostává na frak, protože se začíná prosazovat strategie, že zákon sice můžete porušovat, ale když existují vyšší politické zájmy, tak se právo nějak ohne a přizpůsobí. Antimonopolní úřad si do budoucna pro sebe vytvořil velmi nebezpečnou pozici, když nedokázal odolat vnějším vlivům. A navíc si tímto postupem naprosto naboural svou předchozí judikaturu,"říká David Šimoník, mediální zástupce Kapsch.

Podle něj bude Kapsch ve spolupráci s právníky situaci a o dalším postupu budou informovat.

Situace ohledně mýta se začala výrazně měnit koncem srpna, kdy šéf ÚOHS Petr Rafaj odvolal květnový verdikt. Anuloval tak prvoinstanční rozhodnutí úřadu, a rozjel rozhodování nanovo. To výrazně nahrává právě skupině PPF, která se do tendru hlásí skrze firmu CzechToll a to v konsorciu se slovenským SkyTollem.

"Jsme rádi, že antimonopolní úřad potvrdil vítězství společnosti CzechToll ve férové a otevřené soutěži. Jsme připraveni včas vybudovat a zahájit provoz efektivního mýtného systému, jehož provoz bude levnější než dnes, a stát díky tomu bude moci investovat více peněz vybraných od dopravců zpět do dopravní infrastruktury v Česku," říká mluvčí CzechToll Miroslav Beneš.

Smlouva se stávajícím správcem mýtného systému vyprší na konci roku 2019. Ministerstvo tak musí od roku 2020 zajistit nového provozovatele. Ten potřebuje dostatek času na to, aby mýtný systém nejen převzal, ale také rozšířil zhruba o 900 kilometrů silnic I. třídy.

Ťok je nyní ve výrazně lepší pozici, než ve které se nacházel před několika měsíci. První rozhodnutí antimonopolního úřadu, které dávalo za pravdu Kapschi, zcela zásadně ohrožovalo ministrovu pozici. Ťok se ocitl pod silnou kritikou opozice a nebylo jisté, zda zůstane ve vládě, o jejíž důvěře tehdy mělo teprve hlasovat. Premiér Andrej Babiš se však nakonec za Ťoka postavil. Měsíc poté, co Babišova vláda dostala důvěru, antimonopolní úřad rozhodnutí přehodnotil a dal tak za pravdu Ťokovi, který proti prvnímu rozhodnutí podal rozklad.

Rafaj přitom již v srpnu zamítl některé stížnosti Kapsche, kvůli kterým ÚOHS začal soutěž prověřovat. Jedním z hlavních důvodů, proč je podle rakouské firmy třeba soutěž zrušit, je fakt, že ministerstvo dopravy rozdávalo zadávací dokumentaci na flash discích, jejichž obsah nebyl zajištěn proti případnému přepsání.

Úřad však upozorňuje, že šlo o informace týkající se stávajícího systému, jehož autorem je právě Kapsch. Ten by tak o něm měl mít největší přehled. "Žádný z dalších účastníků způsob ani obsah této části dokumentace nerozporoval," uvádí ÚOHS.

Konsorcium firem CzechToll a SkyToll v soutěži společně nabídlo nejnižší cenu za výběr a současně rozšíření celého systému. Stát by jim za desetiletou správu zaplatil zhruba 10,75 miliardy korun. Od roku 2020 do roku 2030 chce na mýtu vybrat přibližně 150 miliard korun. Vítěz tendru již pro správu nechce využívat stávající mýtné brány, vozy chce kontrolovat pomocí satelitů.

Kapsch se nevzdává. Věří, že je stále šance úřadu přesvědčit, aby zohlednil jeho námitky a soutěž zrušil. Současně se snaží přesvědčit ministerstvo, aby obnovilo vyjednávání s jednotlivými účastníky. Rakouská firma v polovině srpna přišla s novou nabídkou, ve které si za provoz a rozšíření mýtného systému řekla 10,5 miliardy korun. Tedy méně, než vítěz.

Stávající správce se ministerstvu také nedávno opět připomněl s možností, že by stát část Kapsche provozující mýto koupil a vybíral poplatky na dálnicích sám.

Nový správce v roce 2020 převezme současných 1400 zpoplatněných kilometrů dálnic a zhruba 230 kilometrů silnic I. třídy. Navíc bude muset systém rozšířit o dalších 900 kilometrů silnic I. třídy. 

autor: Adam Váchal | 20. 9. 2018 13:15

Související

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama