Jančurův Tick Tack Taxi omezuje služby. Krok k expanzi, říká

Tereza Holanová Tereza Holanová
14. 4. 2015 6:57
Taxislužba v praxi ustupuje ze svých původních plánů a bojuje o udržení řidičů. Přesto chystá několikanásobný růst.
Foto: Student Agency

Praha - Oproti konkurenci lákal řidiče na pracovní smlouvu, teď ale dělá ze zaměstnanců živnostníky. Kromě toho, že se zpozdila plánovaná obnova vozového parku Audi A6, nabídne části zákazníků i vozy Škoda Octavia. A od začátku dubna musel omezit služby pro firemní klienty. Na první pohled se zdá, že projekt Tick Tack Taxi podnikatele Radima Jančury je po necelém roce a půl od startu v krizi.

Všechno to je pouze krok k další expanzi, tvrdí ale Jančura, který ve firmě vlastní 80 procent. Podnikatel plánuje dál několikanásobný růst – počet taxíků se má postupně zvýšit ze současných sto padesáti (což je stále původní stav při startu služby v listopadu 2013) na tisíc. A zařazení Octavií není podle něj ústupem z původních představ, ale rozšířením aktivit i mimo segment luxusních limuzín.

Jen dočasný útlum

"V následujících týdnech nebude možné objednávat taxi několik dní dopředu (…) Veškeré objednávky budou vyřizovány pouze v daný den na okamžité přistavení vozu. Z kapacitních důvodů tedy Tick Tack nemůže garantovat splnění vašeho požadavku," informovala společnost na začátku dubna své zákazníky z řad firem.

Je to jen prvním krokem k velkému růstu, říká však Aleš Ondrůj, mluvčí Jančurovy společnosti Student Agency, pod níž spadá i Tick Tack. K útlumu podle něj došlo jen na čtyři až šest týdnů, během nichž firma potřebuje vyřídit "nutnou administrativu", například přeregistraci vozidel na magistrátu.

Podle informací online deníku Aktuálně.cz ovšem pro zákazníky už nebudou jezdit pouze luxusní vozy Audi A6, ale nově také levnější Škoda Octavia. "S poskytovatelem pražské taxislužby Tick Tack již nějakou dobu jednáme o možnosti rozšíření stávající flotily vozů o modely Octavia G-Tec s pohonem na stlačený zemní plyn," potvrzuje Vítek Pelc z tiskového oddělení Škoda Auto. Podle Ondrůje jde ještě o neověřenou informaci. "Konkrétní značku vozidel zatím nemůžeme upřesnit," dodává.

Od změny si vedení Tick Tacku hlavně slibuje, že bude méně nákladná. Firmě se totiž nedaří současnými cenami zaujmout tak, jak si představovala. "Ve firemních tendrech jsme museli jít v rámci konkurenčního boje na nižší ceny, než jsou pro flotilu Audi A6 adekvátní," uvádí například Jančura v dopise zaměstnancům z 10. března.

Podle stejného dokumentu mají být nová auta "natolik sexy", aby v případě, že zrovna nebudou dostupné Audi, zákazníka nezklamala.

Audi má přesto zůstat hlavním vozidlem a jádrem flotily, tvrdí Ondrůj. Jaký bude jejich podíl, ale neupřesnil.

Na výměnu přitom čeká i dosavadních 150 vozů Audi, které si Tick Tack pořídil formou leasingu přes Škofin. Při vstupu na trh v listopadu 2013 přitom Jančura sliboval pravidelné obměny s tím, že zákazník nikdy nebude jezdit v autě starším než rok.

"Čeká se na facelift vozu. S ohledem na to bylo rozhodnuto počkat tři až čtyři měsíce a pořídit modernější vozy," vysvětluje Ondrůj. Podle interních dokumentů Tick Tacku se nyní obměna chystá na červen.

Místo zaměstnanců podnikatelé

Jednou z hlavních konkurenčních výhod nové taxislužby měl být klasický zaměstnanecký poměr pro řidiče, což mělo zabránit okrádání zákazníků kvůli přímé závislosti na výši tržby. Nyní ale probíhá hromadná přeměna zaměstnanců na živnostníky.

Generální ředitel Student Agency Jaroslav Řehůřek začátkem března zaměstnancům „nabídl“ spolupráci v „novém Tick Tacku“ na bázi řidič-živnostník, tedy podobně jako u jiných taxislužeb. Kdo na to nepřistoupí, bude od 1. dubna vykonávat náhradní činnost podle zákoníku práce, nebo mu nebude přidělována práce z důvodu překážky na straně zaměstnavatele.

I kvůli této změně už firmu řada bývalých zaměstnanců opustila. Přesné číslo řidičů vedení Tick Tacku neuvádí, ale obsazení plánovaných 1000 vozů se nyní nejeví reálně. Firma spíše bojuje o to, aby ji neopustili i další lidé.

„Přešlo k nám větší množství řidičů od této společnosti a v současnosti registrujeme i další poptávky ze strany řidičů Tick Tacku,“ potvrzuje například obchodní manažer ProfiTaxi David Michek. Totéž říká zástupkyně Speed Cars Praha.

Současní zaměstnanci Tick Tacku, kterým doběhne pracovní poměr do konce května, si mohou vyřídit koncesi na provozování taxislužby a přejít do „modelu OSVČ“. Pokud to neudělají, skončí ve firmě také.

Vedení se je snaží udržet a nabízí jim různé výhody. Pokud třeba "najezdí" v rámci připojení k firemnímu dispečinku 300 hodin za měsíc (což je téměř dvojnásobek běžné pracovní doby zaměstnance) a vyřídí alespoň 90 procent přidělených zakázek, dostanou slevu na poplatek za auto a dispečink. Ten se jinak u Audi A6 pohybuje okolo 20 tisíc korun měsíčně.

"Navíc neponesete náklady na pravidelný servis (zejména garanční prohlídky, brzdová obložení), ale pouze náklady na spotřební materiál související s provozem vozu (například voda do ostřikovačů, materiál na údržbu vozu, kotoučky do tiskárny a podobně)," láká Řehůřek taxikáře. Dále slibuje, že kdo se zapojí už v dubnu, nebude muset až do konce září odvádět poplatek za zakázku a zároveň si bude moci zvolit Audi před Octavií.

Firmě přitom evidentně záleží i na tom, aby řidiči, kteří už chtějí Tick Tack opustit, neodházeli hned. "Může to být i dobrá výzva pro ty, kteří chtějí zcela odejít. Můžete si máknout dva měsíce, pomůžete značce, kterou máte rádi, pomůžete našemu teamu a díky finanční injekci získáte i více času na hledání jiné práce," uvádí se v dokumentu.

Chyběla motivace

Proti rušení smluv a převádění na OSVČ protestovala část řidičů už koncem loňského roku. Odborová organizace Tick Tack, kterou na podzim nespokojení taxikáři založili, kvůli tomu dokonce před Vánoci hrozila stávkou. K ní ale nedošlo a v lednu organizace zanikla. "Majitel zrušil zaměstnanecké poměry. Řidiči teď pracují na IČO, takže nemohou mít odbory," vysvětluje Marcela Kadlecová z Odborového svazu dopravy.

Oficiálně dal Jančura od zaměstnávání taxikářů ruce pryč, protože tento systém nevydělával. Už v loňském roce si v rozhovoru pro Lidové noviny postěžoval, že dvě třetiny tržeb odevzdává státu ve formě DPH nebo povinných odvodů, což mu neumožňuje konkurovat jiným taxislužbám.

V dopise zaměstnancům navíc uvedl, že se tato myšlenka neukázala jako správná. "Podařilo se nám získat na zaměstnanecký model nedostatečné množství řidičů, pro které byl model motivační," napsal. "V tom se zaměstnanecký poměr ukázal limitem – zejména s ohledem na flexibilitu, kdy společnost, která chce rozšířit své služby, potřebuje i vztah s řidiči mít nastaven tak, že bude odpovídat potřebě rychle obsluhovat velké množství zákazníků,“ upřesňuje mluvčí Ondrůj, co přesně tím Jančura myslel.

Jančurova Student Agency podle Ondrůje nyní bere Tick Tack hlavně jako marketingový nástroj. Dokud jí bude dělat dostatečnou reklamu, tak je společnost ochotná tolerovat i jeho ztrátu. "Cílem je, aby poté, co Tick Tack změnil kvalitu taxi služeb na trhu v limuzínovém segmentu, mohl tyto služby rozšířit na násobně větší portfolio klientů," zdůrazňuje mluvčí.

 

Právě se děje

Další zprávy