Jančura: Na Slovensku mají komunismus, ale do politiky nejdu

Tereza Holanová Tereza Holanová
2. 2. 2015 8:04
Rozhovor s Radimem Jančurou, šéfem holdingu Student Agency, jehož žluté vlaky RegioJet už v Česku prodělaly přes 200 milionů korun.
Radim Jančura.
Radim Jančura. | Foto: Ludvík Hradilek

Praha – Podnikání v Česku zkomplikoval Radimu Jančurovi přístup státu tolerujícího podnákladové ceny Českých drah a neustále odkládajícího soutěže o tuzemské železniční linky. RegioJet už v Česku prodělal přes 200 milionů korun.

Nyní poznává Radim Jančura situaci na železničním a autobusovém trhu na Slovensku. Přichází o tržby kvůli rozhodnutí tamní vlády o bezplatném jízdném ve státních vlacích pro důchodce a studenty, má za sebou i boj o licenci na autobusovou dopravu. „Úroveň korupce na Slovensku je obrovská. Tam vládne komunismus i po revoluci,“ říká Jančura.

Do politiky se ale nechystá, v Česku ani na Slovensku. „Pár Slováků už mi sice řeklo: My jsme vám dali Babiše, tak nám pojďte taky pomoct... Ale já do politiky nikdy nepůjdu,“ říká v rozhovoru pro online deník Aktuálně.cz.

Aktuálně.cz: Svezou se letos lidé vaším žlutým vlakem na nějaké nové trase?

Radim Jančura: Zatím ne. Ale podle toho, co říká nový ministr dopravy Daniel Ťok, se má začít o dotované linky soutěžit každou chvíli. Dosud to vázlo na tom, že České dráhy blokovaly dohodu o vzájemném uznávání jízdenek. Ministr teď bouchl do stolu a řekl: "Konec, uděláme to i bez toho!" - což se mi líbí. Že se zachoval jako správný stratég.

A.cz: Pokud by tedy stát vyhlásil nějakou soutěž, tak se RegioJet přihlásí?

Ano, určitě. Soutěže jsou to, o co zde dlouhé roky bojujeme.

A.cz: Jsou nějaké linky, o které byste měl zájem přednostně?

Pokud půjde o dotované spoje, tak pro dopravce nejsou linky lepší a horší.

A.cz: Nejspíš vás ale bude hodně zajímat trasa Praha – Brno, o níž mluvíte již několik let.

Určitě. Ale nikdy nebudu mít odvahu se tam pustit, aniž bych měl jasné chlapské rozhodnutí státu. Ten musí říct: "OK, když to začnete provozovat ve stejném rozsahu jako České dráhy, to znamená stejný jízdní řád, stejně dlouhé vlaky, tak ty dráhy přijdou o dotace nebo nejlépe z té linky odejdou úplně." A zároveň stát z pozice vlastníka nedopustí, aby tam začaly jezdit podnákladově. Protože když doposud potřebovaly přes šest set milionů korun na dotacích, tak je jasné, že pokud o ně přijdou a ještě tam budou mít konkurenci, tak pro ně tento spoj nebude ziskový. Praha – Brno je ale podle mě jedna z linek, kde by se mohly okamžitě zrušit dotace, ta linka je vyloženě předotovaná. Tato linka by se měla soutěžit jako první, bylo by to pro stát nejúspornější.

A.cz: Takže byste ji zvládli provozovat i s nižšími dotacemi, případně úplně bez nich?

Jistě, ale stát musí říct, že nebude zároveň dotovat České dráhy a optimálně že zajistí, aby tam přestaly jezdit – protože by byly podnákladové, což je nezákonné.

A.cz: Jak to vypadá s linkou Praha – Hamburk? Tu jste měli spolu s německým dopravcem Deutsche Bahn původně provozovat od konce roku 2013, poté od prosince 2014...

Protože jsme ale byli kvůli Českým drahám na trati Praha – Ostrava dlouhodobě ztrátoví, tam jsme se vycinkali ze všech peněz, tak jsme nakonec německým drahám museli říct, že nemáme na to, abychom ten projekt do Hamburku zafinancovali. Deutsche Bahn to proto zatím podepsaly s Českými drahami na pět let, takže je možné, že potom se ta spolupráce otevře. Samozřejmě záleží na tom, jak se nám bude dařit, abychom byli schopni investovat do projektu za zhruba tři miliardy korun.

Žluté vlaky už prodělaly 200 milionů

A.cz: Povedlo se vám v roce 2014 dostat RegioJet ze ztráty?

Víceméně ano. Poslední půlrok byl ziskový, celý rok 2014 skončí ztrátou něco přes třicet milionů korun. Ztráta se tak meziročně snížila z nějakých devadesáti milionů.

A.cz: Co k tomu přispělo, prodlužovali jste jednotlivé soupravy?

Přesně tak. Loni jsme navýšili počet cestujících a zároveň i tržby o nějakých 52 procent a to souvisí právě s délkou souprav.

A.cz: Kolik jste na vlacích v Česku už celkově prodělal?

Zhruba přes dvě stě milionů korun.

A.cz: Tržby máte pouze z prodaných jízdenek, nebo vyděláváte i na doprovodných službách, jako je prodej občerstvení?

Myslím si, že tam jsme zhruba na nule. Záleží nám ale na tom, aby si lidé mohli koupit jídlo u nás.

A.cz: Všimla jsem si, že u některých jízdenek už se také u vás liší cena podle toho, jak je linka vytížená.

Pro nás je to jen takový pokus. Ve vlacích máme tři druhy cen, podle toho, jaký je druh špičky, v autobusech zkoušíme dva druhy. Když víme, že určité spoje jsou dlouhodobě plné, tak je trochu zdražíme, ty prázdnější naopak zlevníme.

A.cz: Takže jste ceny určili na základě úvahy, systém na to nemáte?

Ne. Já nemám rád takzvané dynamické jízdné, kdy vlastně nevíte, za kolik pojedete. U letenek je to něco jiného, tam letíte jednou za rok. Ale když lidé jezdí pravidelně, tak chtějí vědět za kolik, vnitřně se smířit s tou cenou a už ji neřešit.

A.cz: Do Košic jste z Prahy vyjeli o měsíc dříve než konkurence. Jak se vám povedlo zaplnit vlaky?

Obsazenost byla obrovská, zhruba 95 procent, to znamená plné soupravy. Teď trošičku poklesla, nevím, jestli je to konkurencí, nebo tím, že leden je vždycky slabší. Ale jinak je to výborné, tohle je nejziskovější linka ze všech.

Slovenská novinka nás poškodila

A.cz: Jak se RegioJetu dotklo, že na Slovensku teď mohou studenti a důchodci cestovat ve státních vlacích zadarmo?

Je to podle nás právně špatně, sleva by neměla být určena pro dopravce, ale pro cestujícího, který má pak právo si vybrat, s kým pojede. Gustav Husák se snažil zavést komunismus v této zemi čtyřicet let. Teď přišel Robert Fico (slovenský premiér, pozn. red.) a ten lusknutím prstů zajistil zdarma dopravu pro polovičku slovenské populace. Já jsem ho nazval jako největšího korupčníka. A teď jsem se dozvěděl, že od 1. února začnou platit další slevy pro pracující, tedy pro lidi, kteří dojíždějí do zaměstnání. Ti budou platit jen padesát procent ceny.

A.cz: Váš konkurent Leoš Novotný, majitel společnosti Leo Express, říká, že díky tomu do soukromých vlaků přestoupili cestující, kteří si raději za kvalitu zaplatí…

Upřímně si nemyslím, že je to pravda, nemyslím si, že by cestujících bylo více.

A.cz: Na Slovensku vám tedy klesly tržby?

Přirozeně ano, tedy na lince Praha – Košice. Platících cestujících je málo, navíc nemůžete získat všechny. Na dotované lince Bratislava - Komárno je počet cestujících zhruba stejný. Ony ty sociální skupiny jezdily vlakem i dříve, vždycky dostávaly nějaké slevy.

A.cz: Nyní se vám na Slovensku povedlo získat licenci pro autobusovou dopravu mezi Bratislavou a Banskou Bystricou. To se také neobešlo bez problémů s tamními politiky.

To je příběh, který nemá asi smysl moc složitě vysvětlovat, ale každopádně úroveň korupce na Slovensku je obrovská. Já jsem myslel, že je podobná jako u nás, ale tady jsem zatím nezažil, že by se úředník rozhodl nerespektovat zákon. Tam se mi vysmál do tváře a řekl mi: "Tak sa s náma suďte." Naštěstí ne všichni župani, co jsou jejich „hejtmani“, jsou podobní jako v Nitře nebo Bratislavě (zde se politici postavili proti tomu, aby RegioJet získal potřebnou licenci – pozn. red.). Hejtman Banskobystrického kraje Marian Kotleba byl jediný, který byl ochoten respektovat zákony.

A.cz: Pomohly vám podle vašeho názoru billboardy s nápisem "vítejte v kraji korupce a klientelismu", které jste v Bratislavském a Nitranském kraji nechal rozvěsit?

Politiky hrozně nadzvedlo ze židle, že si někdo dovolil něco říct, protože míra občanské společnosti je na Slovensku podstatně slabší než v Česku. Tam vládne komunismus i po revoluci. Slovensko je neštěstí, lidé tam žijí podstatně hůř než tady a mají nad sebe špatné vůdce, kteří je doslova vykořisťují. Zajímavé je třeba to, že jeden z těch hejtmanů, který nesouhlasil s naší licencí, povolil o týden později jinou licenci. To je ten takzvaný klientelismus.

A.cz: Vycházení vstříc spřáteleným stranám?

Přesně tak. A to není jen o velkých finančních skupinách jako Penta nebo J&T, ale na Slovensku funguje ten malý klientelismus. Když jdete na úřad, tak bez známého nic nezmůžete. Slovensko je z hlediska myšlení a vlivu úřadů hodně ruské. Takže ty billboardy tam dál samozřejmě visí.

Zůstanu v Česku a na Slovensku

A.cz: Přesuňme se zpátky do Česka. Plánujete letos omezit některé autobusové linky?

Akorát v souvislosti s našimi vlaky na trase Praha – Košice budeme rušit nějaké autobusy, které v podstatě těm vlakům konkurují, jinak ne.

A.cz: A je naopak na obzoru nějaký nový autobusový spoj?

Abych řekl pravdu, ani nevím, u nás se moc neplánuje. Když se rozhodneme zavést novou linku, tak většinou uděláme veřejné hlasování, aby si ji mohli vybrat zákazníci.

A.cz: Platí, že všechny tuzemské autobusové linky jsou nyní ziskové?

Ano.

A.cz: Jaký bude zisk Student Agency za rok 2014?

Zatím čísla neznám, budou až v únoru nebo březnu.

A.cz: Leoš Novotný nabízí krajským hejtmanům, že zajistí dopravu na dotovaných železničních trasách levněji a efektivněji díky tomu, že místo vlaků přinejmenším částečně nasadí autobusy.  Zvažujete to také?

Leoš Novotný řekl pravdu. Kraje by si měly od Českých drah vyžádat, kolik je stojí daná linka. Když by tam, kde jezdí motoráček, který uveze podobně cestujících jako autobus, stál autobus zhruba pětinu, tak pokud by ten kraj nechtěl ušetřit, může tam mít pětkrát více spojů, třeba co třicet minut.

A.cz: A plánujete tedy něco takového nabídnout?

Ne. Připravovat nabídku, která není vyžadovaná, je podle mě ztráta času.

A.cz: Chcete po zkušenosti na Slovensku rozšiřovat autobusové linky i jinde v zahraničí?

Zatím ne. Jsem Čech, mám blízko ke Slovákům – mám chalupu dva kilometry od slovenských hranic a to je prostě moje domovina. Je lepší být dobrý ve své zemi než průměrný na celém světě. Mým cílem není víc a víc podnikat a hrabat, naopak teď přemýšlím, jak pomoct tomu Slovensku. To pro mne byla skvělá země, než tam Fico zavedl to jízdné zdarma. Když vám ale většina národa jezdí zadarmo, tak se byznys bez dotací dělat nedá.

Vstup do politiky? V žádném případě

A.cz: Chcete se v podnikání vrhnout ještě do něčeho nového?

Ne, ne, ne, už chci mít klid. Já dokonce zvažuju, že bych se začal z firmy trošičku více stahovat, ne jako majitel, ale jako ředitel, chci dát i větší prostor svým kolegům. Samozřejmě budu pořád při ruce, firma je moje dítě, vždycky budu řešit strategické věci, ideje, proč ta společnost má existovat - že to není vydělávat, ale měnit svět, ale dneska skutečně zasahuji i do zbytečných detailů.

A.cz: Váš plán na síť hotelů, o kterém jste mluvil někdy v roce 2007, tedy definitivně padl?

To už vůbec není aktuální, mluvil jsem o tom strašně dávno, ještě když jsem neměl vlaky.

A.cz: Co vstup do politiky? Třeba na zmíněném Slovensku.

Ne, to v žádném případě. Pár Slováků už mi sice řeklo: „My jsme vám dali Babiše, tak nám pojďte taky pomoct“, ale já do politiky nikdy nepůjdu.

 

Právě se děje

Další zprávy