Praha zpřísnila podmínky taxikářům, chce lepší pověst

Domácí ČTK Domácí, ČTK
27. 11. 2013 13:17
Magistrát chce odebírat licence nepoctivým řidičům, zpřísnit se má i zkoušení taxikářů.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Ondřej Besperát

Praha - Pražský magistrát zpřísnil vyhlášku, která reguluje provozování taxislužby v metropoli. Nově chce řidičům brát licence, pakliže dvakrát poruší zákon, nebo zkoušet taxikáře i ze zákona týkajícího se provozování taxislužby. Zpřísnit by se měla i praktická zkouška ovládání taxametru.

Nepoctivým taxikářům bude nově hrozit ztráta licence, když začne být takzvaně nespolehlivý. "To se stane v případě, že mu byla například v posledních 5 letech dvakrát nebo vícekrát uložena sankce za přestupek z důvodu poškození cestujícího na ceně jízdného nebo porušení cenových předpisů,"uvedl radní Lukáš Manhart.

"Spolehlivost řidič ztrácí z důvodu porušení zákonů s taxislužbou souvisejících, podle závažnosti deliktu až na pět let. Přitom k jejich porušení mohlo dojít úmyslně, nebo z jejich neznalosti," píše se v materiálu, který schválili radní.

Od roku 2003 dostávali taxikáři osvědčení o zkoušce na dobu neurčitou. Radní Manhart na zasedání bezpečnostního výboru magistrátu před časem řekl, že její platnost chtěl zkrátit na pět let, s tím ale výbor nesouhlasil.

Zkoušek bude víc

Zpřísnit se má i zkoušení taxikářů. Právě získání spolehlivosti bude jednou z podmínek připuštění ke zkoušce. Budoucí taxikáři dále budou dělat zkoušky nejen z pražského místopisu, ale nově budou muset prokázat i znalosti zákona týkajícího se taxislužby. V rámci zkoušky pak budou muset prokázat praktické znalosti v ovládání taxametru.

Žadatelé, kteří u zkoušky neuspějí, se nově k opravnému termínu budou moci dostavit nejdříve za měsíc. U první i opravné zkoušky se musí vždy prokázat minimálně dvěma platnými doklady.

Město se totiž potýká s tím, že řada řidičů na zkoušku bez omluvy nepřijde. Podle vedoucího magistrátního oddělení taxislužby Jiří Bureš se taxikáři nejvíce bojí uložení kauce - když nezaplatí kauci, mohou jim policisté zabavit automobil, řekl na jednání výboru.

Podmínky uložené pražským taxikářům musí splnit i mimopražští řidiči, kteří chtějí taxikařit v Praze. Podle zákona může taxikář zákazníka z "venku" dovézt do Prahy, ale z Prahy pryč ne - když doveze zákazníka na letiště, při zpáteční cestě musí taxík odstrojit.

Pověst taxikářů se rozhodl pozvednout i podnikatel Radim Jančura, který se rozhodl rozjet v Praze vlastní taxi službu Tick Tack. Ten chce tak kromě výdělku také vylepšit kulturu pražských taxíků.

Jeho firma se rozhodla nevybírat zaměstnance z řad taxikářů, ale raději si je sama vyškolila. Ti pak budou dostávat fixní plat a tržby budou odevzdávat.

Město plné podvodů

Chování některých taxikářů především vůči cizincům je terčem dlouhodobé kritiky médií. Na často předražené služby taxikářů v Praze upozorňuje řada zahraničních turistických průvodců.

Praktiky pražských taxikářů se objevily také v hraném dokumentu National Geographic Město podvodů. V něm moderátora Conora Woodmana stojí cesta z Václavského náměstí na Staroměstské náměstí kolem 750 korun.

Podobnou zkušenost mají i tvůrci internetové televize Stream, které stejná cesta stála dokonce 820 korun. Maximální cena za kilometr je přitom magistrátem stanovena na 28 korun.

Magistrát provoz taxislužby kontroluje a stanovuje vyhláškou podmínky, za kterých je možné ji provozovat. Poprvé byla schválena v roce 1998. V hlavním městě je zhruba 5000 taxikářů.

 

Právě se děje

Další zprávy