Rozdrtit, promíchat, nasekat, zvážit. Podívejte se, jak se vyrábí müsli tyčinky

Ondřej Neufus Ondřej Neufus
15. 9. 2018 21:29
Z linky ve Slaném sjede každou minutu 150 müsli tyčinek. Podívejte se na jejich výrobu od vážení surovin až po finální balení.
Video: Jakub Zuzánek

Slaný - S kameramanem dostáváme před vchodem do výrobny tyčinek ve firmě Ekofrukt bílé pláště, jednorázové čepice a obaly na boty. Pak nám dá Tomáš Richtr, šéf marketingového a obchodního oddělení firmy do dlaní dezinfekční gel a radu, ať radši na nic nesaháme.

Vnitřek výrobny voní po ovoci, přes celou výrobní halu se táhne jedna linka. Na jednom konci váží zaměstnankyně na digitální váze přísady, na druhém sjíždí zabalené tyčinky.

"Veřejnost sem nesmí," vysvětluje nám Richtr slova jedné ze z pracovnic. Ta je ráda, že video vznikne - její syn tak konečně uvidí, kde jeho matka pracuje. Ekofrukt má kolem výrobny zhruba 200 hektarů sadů. Část ovoce - především jablka, kterých letos firma očeše asi čtyři tisíce tun, sice prodává obchodníkům a na mošty a cidery, část jich ovšem spolkne jejich vlastní výroba müsli tyčinek.

"V našich tyčinkách nalezneme třeba meruňky, maliny, kokos či americké brusinky. Používáme také jablka z vlastních sadů. Obsah záleží podle dané tyčinky. Jsme schopni také dělat tyčinky, kde hlavní složkou je pouze ovoce a je to víceméně slisované ovoce do tyčinky," vysvětluje Richtr.

Firma se v současnosti snaží zvýšit odbyt pro svoje vlastní tyčinky značky Twiggy. Část výroby se totiž zaměřuje i na müsli tyčinky pro řetězce pod jejich privátními značkami.

Současná linka zvládne vyrobit 150 tyčinek za minutu. Pokud je třeba, zapojí ještě části, které na tyčinku dávají čokoládu nebo jogurtovou polevu. "Tyčinky v kombinaci kokosu nebo pistácie s čokoládou jsou stále naše nejpopulárnější tyčinky," dodává Richtr

Právě plná kapacita výroby donutila firmu investovat 30 milionů korun do nové linky. Až bude dokončená, bude schopná v plném provozu chrlit 300 tyčinek za minutu. Jedná se o největší jednorázovou investici od vzniku firmy v roce 1994.

Firma má v plánu nabízet i nové typy tyčinek, na trh chystá uvést například proteinové, nebo tyčinky typu flapjack, kde jsou hlavní složkou ovesná mouka a ovesné vločky. Na rozdíl od klasických müsli, které jsou z pšeničných, ovesných nebo ječných vloček. 

O výrobky ze Slaného je podle Richtra zájem i v zahraničí. Biotyčinky putují do několika evropských států a firma nyní jedná i s odběratelem z Izraele.

Výroba müsli tyčinek představuje v Česku miliardový byznys. Kromě Ekofruktu se podobnou výrobou zabývají například firmy Emco, Rupa či mezinárodní gigant Nestlé. Podle průzkumu společnosti AC Nielsen utratí Češi za müsli tyčinky miliardy, obchod s nimi navíc v posledních letech výrazně roste.

 

Právě se děje

Další zprávy