Stále výrazněji se mezi investory do umění prosazuje generace mileniálů. Ti nyní tvoří necelou polovinu (45 %) movitějších sběratelů, kupujících s pravidelností umění nad jeden milion dolarů, ukázal průzkum projektu Arts Economics.
Zatímco části trhu připadající aukčním a privátním prodejům dosahují přibližně stejné výše, u obou hrají výraznou roli prodeje prémiových děl. V aukčních výsledcích 2018 tak například díla nad jeden milion dolarů tvořila 1 % objemu, ale 61 % hodnoty obchodovaného umění.
Významný způsob prodeje představují veletrhy umění. Zde byla v minulém roce zobchodována díla za celkových 16,5 miliardy dolarů. Každoroční několikadenní přehlídky, z nichž nejznámější je Art Basel, dávají na prostor těm nejlepším a nejzajímavějším galeriím a jejich umělcům.
On-line prodeje v roce 2018 dosáhly nového maxima 6 miliard dolarů a očekává se další pozvolný růst.
Vztah k umění, připravenost vzdělávat se, stýkat se s umělci, kurátory, galeristy, sběrateli, to vše usnadňuje orientaci na trhu s uměleckými díly. Je to však běh na dlouhou trať a vyžaduje značnou časovou investici. Řada lidí také spoléhá na důvěryhodné poradce. Ne každý sběratel či milovník umění počítá se zhodnocením uměleckého díla ve svém vlastnictví a mnohdy jej ani nevyžaduje.
"Z investorského pohledu se jedná o alternativní aktivum, proto všem zájemcům v prvé řadě radíme do umění ukládat pouze část svých financí, ať už se jedná o tisíce nebo miliony korun. Kvalitní umění je možné získat ve všech těchto cenových hladinách," říká Alexandra Špoková z investičního fondu Pro arte.
Je dobré si vybrat určitou oblast, která je investorovi blízká. Zajímavé jsou sbírky z určité doby, i sbírky děl od jednoho autora nebo sbírky k nějakému tématu, třeba sbírám jen obrazy se zátiším.
Nezávisle na trendech je vždy oceňována kvalita uměleckého díla. Ale je pravdou, že stále fungují známá jména, v Česku jsou to Kupka, Filla, Toyen, Čapek, Zrzavý a další. Cenově jednoznačně vládne avantgarda 1. poloviny 20. století, jejíž prémiová díla však již vystoupala natolik, že se jejich sbírání věnuje pouze nejužší okruh milovníků umění.
Investorsky zajímavou oblastí jsou podle Alexandry Špokové z Pro arte kvalitní díla z 60. let 20. století, s jejich nedostatkem se však zájem přesouvá i do let 70. a 80., kde lze v budoucích letech očekávat značný růst cen.
Falzifikáty uměleckých děl se objevují po celém světě, tedy i u nás. Pro laika je často nemožný úkol je rozpoznat a popravdě by na to ani neměl aspirovat. U současného umění je samozřejmě dobré při pochybnostech kontaktovat přímo umělce, u děl nežijících autorů je situace složitější.
"Náš fond pro ověření autenticity disponuje týmem odborníků a využívá expertizu řady externích spolupracovníků, díla tak jsou podrobována detailnímu průzkumu, v případě potřeby i technologickým analýzám. Rádi a často však sběratelům zprostředkováváme kontakt se znalci, z mnohaletých zkušeností víme, na koho se obrátit," říká Alexandra Špoková.
Pokud si lidé myslí, že mají doma něco zajímavého, tak je vždy dobré se obrátit na odborníky. Ti dají prvotní odhad a pomohou vytvořit nejlepší strategii, jak s dílem naložit, zda a jakým způsobem jej nabídnout k prodeji. Odhad ceny je v případě uměleckých děl občas velmi komplexní záležitostí, kromě hlubokých znalostí vyžaduje i schopnost rozeznávat kvalitu, lidově řečeno vkus.
Umělecká sbírka Peggy a Davida Rockefellerových patřila k nejhodnotnějším na světě. Loni v květnu byla ale celá sbírka čítající více než 1500 předmětů rozprodána v sérii aukcí. Ve sbírce byla kromě obrazů od Pabla Picassa, Édouarda Maneta, Henriho Matisse či Paula Gauguina řada dalších zajímavostí, například porcelánových set na večeře, který patřil kdysi Napoleonovi, který si jej vzal s sebou do vyhnanství na ostrov Elba.
Nebo tkaný piknikový koš o velikosti lavičky v parku o marockého krále Hassan II. Prodej sbírky vynesl 832,6 milionů dolarů, které putovaly podle přání manželů Rockefellerových na dobročinné účely. Peníze dostane například Harvardova a Rockefellerova univerzita, Muzeum moderního umění v New Yorku nebo Rada pro mezinárodní vztahy.
Za podpory