Firma chce stavět silnice ze solárních panelů, začíná zkoušet první úsek

ČTK Ekonomika ČTK, Ekonomika
25. 11. 2016 13:20
Po téměř pěti letech výzkumu a laboratorních testů teď francouzská společnost Colas staví venkovní testovací silnici. Firma očekává, že do roku 2020 může být cena silnice srovnatelná s tradičními solárními farmami – na rozdíl od nich by ale nezabírala zemědělskou půdu. Kromě výroby elektřiny do sítě nebo pro různá zařízení v okolí by taková silnice mohla být použita pro dobíjení elektrických vozů.
Solární silnice - Wattway
Solární silnice - Wattway | Foto: Colas Group

Paříž – Silnice, které mohou přenášet energii ze slunce do elektráren, by se již brzy mohly začít objevovat po celém světě. Firma Colas, dceřiná společnost francouzské stavební firmy Bouygues, vytvořila robustní solární panely, které jsou schopné odolat hmotnosti nákladního vozu s návěsem. Tyto panely se zabudují do povrchu vozovky, píše agentura Bloomberg.

Po téměř pěti letech výzkumu a laboratorních testů firma nyní staví venkovní testovací silnici a na počátku roku 2018 plánuje komercializaci technologie. "Chtěli jsme najít silnicím druhý život," řekl projektový manažer firmy Colas Philippe Harelle. "Solární farmy využívají půdu, která by jinak mohla sloužit pro zemědělské účely, a přitom máme k dispozici silnice," dodal.

Protože ceny solárních panelů klesají, jsou tyto panely stále častěji začleňovány do každodenních materiálů. Minulý měsíc překvapila automobilka Tesla Motors investory představením nové střechy, která funguje jako solární panely.

Další společnosti začleňují fotovoltaické články do fasád budov. Projekt francouzské firmy nazývaný Wattway se připojuje ke skupině podobných projektů firem typu švédské Scanie či americké Solar Roadways, které se snaží integrovat panely do chodníku.

Aby panely Wattway odolaly vysokému tlaku na silnici, jsou chráněny vrstvami z několika typů plastů, které vytvářejí průzračné a odolné pouzdro. Solární panel pod tím je podobný běžnému modelu, jako jsou panely na střechách. Elektrické vedení je vložené do silnice a zařízení je pokryto protiskluzovým povrchem vyrobeným z drceného skla.

Minulý měsíc začala firma s výstavbou testovací silnice o délce jednoho kilometru ve francouzském městečku Tourouvre. Panely o ploše 2800 metrů čtverečních by měly při nejvyšším výkonu vyrobit 280 kilowattů elektřiny. Celá instalace by měla vyrobit dost energie pro veřejné osvětlení obce na rok.

V současnosti náklady na výstavbu umožňují pouze demonstrační projekt. Metr čtvereční solární silnice v současnosti stojí 2000 až 2500 eur (54 100 až 67 600 korun). To zahrnuje náklady na sledování, shromažďování dat a instalaci. Firma však očekává, že do roku 2020 může být cena silnice srovnatelná s tradičními solárními farmami.

Elektřina vyrobená z tohoto úseku solární silnice půjde přímo do sítě. Elektřina z další plánované silnice má být použita pro dobíjení elektrických vozů. Jiná silnice má pohánět malý závod na výrobu vodíku.

Další dvě silnice mají být postavené v Kanadě a Spojených státech. Firma rovněž plánuje výstavby silnic v Africe, Japonsku a v dalších zemích Evropské unie. "Musíme otestovat všechny druhy různých provozů a klimatických podmínek," uvádí Harelle. "Chci nalézt její limity. Myslíme si, že možná nebude schopná odolat sněžnému pluhu."

"Jsme svědky toho, že se solární panely integrují do celé řady věcí, od oken v budovách po střechy automobilů, což umožnil pokles cen panelů," řekl analytik Bloomberg New Energy Finance Pietro Radoia. "Pokud se týká silnic, nemyslím si, že to opravdu prorazí, pokud nebude někdy v budoucnosti nedostatek pozemků."

 

Právě se děje

Další zprávy