Praha - Finanční správa ulehčila majitelům e-shopů pravidla pro vydávání účtenek elektronické evidence tržeb. Podle nových pravidel nemusejí vydávat účtenku při platbě, jako ostatní obchodníci, ale až ve chvíli, kdy se o ni dozvědí.
"Finanční správa bude akceptovat přístup, kdy poplatník zašle správci daně údaje o evidované tržbě a vystaví účtenku tomu, od koho evidovaná tržba plyne, nejpozději v okamžiku, kdy se dozví o tom, že došlo k odepsání platby z účtu plátce," stojí poněkud kostrbatým úřednickým jazykem v nové metodice pro elektronické obchody.
Účtenka však musí k zákazníkovi dorazit nejpozději k okamžiku expedice zboží nebo poskytnutí služby zákazníkovi. "To neplatí v případě, že je zboží expedováno nebo služba poskytnuta ještě před okamžikem vydání příkazu k provedení platby," píše finanční správa.
"Jsme rádi, že se nám podařilo ve spolupráci s ministerstvem financí a Generálním finančním ředitelstvím dosáhnout rozumného výkladu, který vychází z reálného života internetových obchodů. Věřím, že díky tomu zanikne hrozba vypnutí on-line platebních metod v e-shopech," uvedl výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci (APEK) Jan Vetyška.
Zařazení e-shopů čelí dlouhodobé kritice kvůli tomu, že platby elektronickou cestou jsou snadno dohledatelné a nehrozí tak krácení tržeb, jako například v hospodách, kde je podle ministerstva největší podíl šedé ekonomiky. Obchodníci dokonce varovali, že pokud by jim ministerstvo nevyšlo vstříc, museli by zrušit platby kartou.
Zákon v tomto směru kritizuje například šéf Asociace malých a středních podniků Karel Havlíček. "Tady udělalo ministerstvo financí chybu, e-shopy tam vůbec neměly být, jejich transakce zanechávají jasnou elektronickou stopu," řekl Havlíček.
Elektronická evidence tržeb povinně začala loni 1. prosince pro hotely a restaurace. Vláda si od ní slibuje omezení daňových úniků a narovnání podnikatelského prostředí.