Zakotvené obří výletní lodě rychle chátrají, na obnovení plaveb čekají i tisíce Čechů

Magdalena Chorá Magdalena Chorá
17. 7. 2020 7:03
Agentury nabízející oceánské výletní plavby na luxusních lodích tvrdě postihla koronavirová krize. Krom propadu tržeb lodních společností i cestovních kanceláří však hrozí problémy i samotným obřím parníkům. Na dlouhodobé odstavení totiž nejsou stavěné a kotvit musí mimo přístavy, kde jim hrozí hurikány. České cestovní kanceláře očekávají obrat situace v září, kdy chce většina lodí opět vyplout.
Výletní lodě kotvící na širém moři poblíž amerického Miami. Kvůli zákazu okružních plaveb se všechny lodě nevejdou do přístavů.
Výletní lodě kotvící na širém moři poblíž amerického Miami. Kvůli zákazu okružních plaveb se všechny lodě nevejdou do přístavů. | Foto: Shutterstock.com

Už od poloviny března jsou kvůli pandemii koronaviru až na výjimky všechny výletní lodě odstavené. Agentura Bloomberg však informovala, že zaparkovat tyto obří koráby není totéž jako odstavit nepojízdné auto.

První problém u odstavených parníků nastává už při zakotvení. Velké lodě až pro 8800 cestujících se totiž nemohou všechny najednou vejít do přístavů, a tak musí některé zakotvit na širém moři. Tam je ovšem ohrožují hurikány, bouře a další nepřízně počasí. 

Podle Bloombergu nejsou tyto lodě stavěné na to, aby se mohly jen tak "vypnout" a nechat u mola. Jsou totiž prošpikovány velkým množstvím mechanických součástek, elektroniky či rychle korodující oceli. To vše vyžaduje pravidelnou údržbu a lodě se tak alespoň částečně musí neustále udržovat v provozu.

Pro lodě existují dva typy odstavení, a to teplé a studené. Při teplém odstavení je většina systémů v provozu, a výhodou tak je možnost rychlého naskočení do provozu. Na druhou stranu však vyžaduje náročnější údržbu a také přítomnost okolo 120 lidí z posádky.

Studené odstavení sice nevyžaduje tolik aktivovaných systémů ani početnou posádku, návrat do provozu však může zabrat týdny. Proto se doporučuje teplé odstavení pro krátkodobé a studené pro dlouhodobé "parkování".

Tisíce Čechů dostaly vouchery

Plavby výletními loděmi jsou v současnosti až do 4. srpna zrušeny. I poté se však bude možné plavit pouze ve Středomoří. Turisticky oblíbené lokality, jako je Karibik, pobřeží Spojených států a přístavní města západní či severní Evropy, budou tak prozatím stále zakázané a s obnovou plaveb se počítá nejdříve v druhé polovině září.

Podle odhadů cestovní kanceláře Orbis Link, která se na okružní plavby specializuje, na ně vyjíždí z Česka ročně asi 20 000 lidí.

"Nové rezervace očekáváme se zrušením cestovních omezení, snížením počtu případů nakažených a v ideálním případě i uvedením vakcíny na koronavirus. Pokud tedy nedojde k výrazné podzimní vlně, očekáváme obrat od konce září, až zahájí provoz většina lodních společností," uvedla pro Aktuálně.cz jednatelka cestovní kanceláře Blanka Müllerová. První plavbu s českým delegátem pak společnost plánuje až na jaro 2021.

Ředitel kanceláře Riviera Tour Pavel Číž hodlá začít s provozem dříve. "První okružní plavbu s dopravou i delegátem plánuje naše cestovní kancelář 28. srpna. Paradoxně bezpečnost na okružních plavbách je v oblasti zdraví několikanásobně lépe zajištěna než v běžném životě nebo v hotelích a byla dávno standardem v obvyklém režimu plavby," sdělil ředitel cestovní kanceláře, která na výletní lodě ročně pošle 4-5 tisíc cestujících.

Výletní lodě přitom byly na počátku pandemie jedním z hlavních ohnisek šíření nového koronaviru. Například loď Diamond Princess musela od počátku února kotvit u japonských břehů v karanténě poté, co na ní začal prudce stoupat počet nakažených. Loď byla nakonec v karanténě bezmála měsíc, nakazilo se na ní přes 700 cestujících a osm lidí následně nemoci podlehlo.

Orbis Link zákazníkům, kteří si zarezervovali pobyt na lodi v době vypuknutí pandemie, poskytl vouchery. Podle Müllerové navzdory pokračujícímu dopadu pandemie na cestovní ruch již 75 procent pasažérů voucher využilo a zarezervovalo si novou plavbu, a to převážně na příští rok.

"Klienti, kteří měli svou plavbu plně nebo zálohově zaplacenou pro období od konce února do současnosti, obdrželi nebo obdrží voucher za uhrazené plavby, a navíc palubní kredit v hodnotě okolo 5000 korun. Ten mohou uplatnit na platbu výletů na pevnině nebo nápojů na lodi," řekla Müllerová. 

Většina klientů se tak podle ní problémů s nákazou na lodích neobává, velké váhání nad novou rezervací zaznamenává cestovka jen v případě klientů nad 70 let.

Podle Pavla Číže je pro cestovní kanceláře velký problém dostat jakoukoliv podporu od státu a na žádosti Riviera Tour o programy Covid 1 a Covid 2 zatím nikdo ani neodpověděl.

Největší problém vidí v nejasné a špatně nastavené legislativě. "Ztráty jsou obrovské, jen u naší společnosti je to zatím přes 15 milionů korun. Leasing nebo úvěr v současné době cestovní kancelář nedostane, anebo za takových podmínek, že na ně nemůže přistoupit. Plavební společnosti nevrací zaplacené zálohy a musíme si již zarezervované plavby 'odjet' v budoucnu," doplnil Číž.

Výletní oceánské lodě se staly jedním z hlavních ohnisek nákazy novým koronavirem:

Z výletní lodi se past stane snadno, je to něco jako ohromný hotel, mnoho lidí na malém prostoru, ideální prostředí pro šíření nákazy, říká kapitán | Video: Daniela Drtinová
 

Právě se děje

Další zprávy