První rychlovlaky vyjedou za sedm let, věří plánovači. Stavba vyjde na stovky miliard

Adéla Očenášková Adéla Očenášková
18. 4. 2021 12:27
Vlaky na vysokorychlostní železnici v Česku by podle odhadů mohlo v budoucnu využívat přes 130 000 cestujících denně. Tratě, které by měly být v provozu téměř výhradně přes den, budou v dosahu více než poloviny obyvatel země. Uvedl to generální ředitel Správy železnic (SŽ) Jiří Svoboda. Stát nyní připravuje ve zrychleném režimu pět úseků rychlotratí, první by měl začít fungovat za sedm let.

Stát si od vysokorychlostních tratí slibuje především výrazné zkrácení jízdní doby. Rychlost jednotlivých úseků bude různá, některé by měly být nastaveny až na 320 km/h. Například cesta mezi Prahou a Brnem by tak měla místo současných asi 2,5 hodiny trvat kolem hodiny, z Jihlavy do Brna pak méně než půl hodiny a z Jihlavy do Prahy asi 45 minut.

Zrychlit by měla i cesta mezi Brnem a Ostravou, rychlejší cestu například do Prahy rychlodráhy zajistí i z Pardubic, Hradce Králové nebo Ústí nad Labem.  Podle šéfa Správy železnic Jiřího Svobody rychlotratě přinesou regionům ekonomické benefity a také pomohou vyrovnat rozdíly mezi některými regiony. 

Tratě navíc budou mít mezinárodní přesah, přes Česko by měly projíždět i rychlovlaky z Německa, Polska nebo Rakouska. Vysokorychlostní železnice tak budou podle šéfa SŽ nejvyužívanějšími tratěmi v zemi. Svoboda také zdůraznil, že výstavba tratí je tedy nejen českým projektem, ale také záležitostí okolních států. 

SŽ nyní připravuje ve zrychleném režimu pět úseků rychlotratí. Jde o tratě Přerov (Prosenice) - Ostrava - Svinov na páteřním tahu mezi Prahou, Brnem a Ostravou, dále úsek Brno (Modřice) - Vranovice na tahu Brno - Vídeň/Bratislava, Praha-Běchovice - Poříčany a také dva úseky mezi Prahou a Drážďany.

První úsek z Prahy do Drážďan by se měl začít stavět v roce 2025. Pro tuto trať má správa schválenou první studii proveditelnosti, studie pro další dvě tratě jsou dokončeny a čekají na schválení. Správa už také zahájila zpracovávání první dokumentace pro územní řízení pro trasu mezi pražskými Běchovicemi a Poříčany. U dalších úseků vybírá jejich zpracovatele. Vlaky by po prvním dokončeném úseku rychlotratě měly vyjet v roce 2028.

Obrovské náklady

Příprava rychlotratí by letos měla stát více než miliardu korun, v následujících letech budou náklady stoupat. Celkově by stavba rychlodráh měla do roku 2050 vyjít na 800 miliard korun, do deseti let by to mělo být 150 miliard korun. "Pro rozpočet je to obrovská zátěž, zde budou muset stěžejní roli sehrát také různé dotační programy," uvedl Svoboda.

Svoboda rovněž doplnil, že nové tratě přispějí ke snižování zátěže životního prostředí, a tedy pomůžou v cestě Česka k nízkouhlíkové ekonomice. 

Správa železnic se podle ředitele odboru přípravy vysokorychlostních tratí Martina Švehlíka snaží tratě zasazovat do historicky přirozených stezek. Část tratí tak bude navazovat na dnešní železnice. Rychlodráhy by měly podle Švehlíka pokrývat oblasti, v nichž nyní žije kolem 5,5 milionu obyvatel Česka.

Více kapacity, rychlejší spojení

Železnice budou většinou dvoukolejné, budou tak potřebovat zhruba 30 až 40 metrů na šířku, což je podle Švehlíka méně, než zabírají dálnice. Specifikem rychlotratí bude nutnost velmi dlouhých oblouků, které budou mít poloměr více než sedm kilometrů.

Rychlodráhy chce SŽ vyčlenit výhradně pro osobní dopravu, výjimkou by mohl být úsek do Německa. Podle správy bude provoz na nich fungovat převážně přes den, noci chce správa využívat pro údržbu tratí. Ta je náročnější než u konvenčních tratí, správa proto koupí speciální měřicí vozy a vybuduje nová depa u tratí.

Výstavba vysokorychlostních tratí by měla výrazně navýšit kapacity současné železniční sítě a také zrychlit spojení na vytížených tratích. O výstavbě se v Česku hovoří už od devadesátých let, přípravy však začaly až v posledních letech.

Video: Správa železnic testovala rychlost 200 km/h v Ejpovickém tunelu

Správa železnic testovala rychlost 200 km/h v Ejpovickém tunelu. | Video: Správa železnic
 

Právě se děje

před 57 minutami

Do roku 2027 by měla stoupnout spotřeba biopotravin na 4 procenta, navrhuje rezort zemědělství

Spotřeba biopotravin v ČR by měla do roku 2027 stoupnout na čtyři procenta celkové spotřeby potravin a nápojů. Plánuje to ministerstvo zemědělství v akčním plánu rozvoje ekologického zemědělství, který v pondělí projedná vláda. Podle posledního plánu se mělo tří procent dosáhnout již v roce 2016, což se však nepodařilo. Následně se mělo uvedené hodnoty podle plánu dosáhnout do roku 2020. Podle posledních údajů však činila spotřeba biopotravin předloni pouze 1,52 procenta celkové spotřeby potravin a nápojů.

Podle výkonné manažerky PRO-BIO Svazu ekologických zemědělců Kateřiny Urbánkové je plán jako celek kvalitní, bohužel cíle spotřeby biopotravin jsou málo ambiciózní. Svaz podle ní navrhoval do plánu šestiprocentní spotřebu biopotravin v roce 2027, ministerstvo ale podle ní nevzalo tuto připomínku v potaz. V posledních třech letech rostla spotřeba biopotravin o několik desítek procent ročně, pokud bude tento trend pokračovat, bylo by správných právě šest procent v roce 2027, uvedla.

Zdroj: ČTK
Aktualizováno před 1 hodinou

V Čestlicích u Prahy hořela v noci na neděli restaurace Mc Donald’s, škoda je asi 10 milionů korun

V Čestlicích u Prahy hořela v noci na neděli restaurace Mc Donald’s, podle předběžného odhadu je škoda deset milionů korun. Příčinou vzniku požáru je podle vyšetřovatele technická závada, řekl mluvčí středočeských hasičů Jaroslav Gabriel. Podle ředitelky komunikace řetězce Jitky Pajurkové vznikl požár v hlavním elektrickém rozvaděči v zázemí restaurace. Nikdo podle ní nebyl zraněn, restaurace byla už uzavřená.

Hasiči na místo vyjížděli kolem půlnoci. "Původně to bylo hlášené jako požár elektroinstalace v okolí pojistkové skříně," uvedl Gabriel. Oheň se rozšířil až na střešní konstrukci.

"Oprava bude trvat v řádu týdnů až měsíců, výše škody se teprve sčítají, ale může jít do několika milionů korun. Nejvíce byl poškozen vnitřek restaurace, tudíž vlastní provozovna," dodala mluvčí řetězce.

Na místě zasahovalo několik jednotek hasičů z Prahy i Středočeského kraje včetně výškové techniky.

Zdroj: ČTK
Další zprávy