Ruský letoun dostal k cestě zvláštní povolení od švýcarské a francouzské vlády, od ostatních zemí EU však ne. Vyplývá to z dat serveru Flightradar uveřejněných na Twitteru. Flightradar sleduje letecké spoje po celém světě. Švýcarsko i Francie stejně jako většina dalších evropských států zakázaly ruským letadlům, aby vstupovala do jejich vzdušného prostoru, proto byla potřeba výjimka.
K uzavření evropského nebe pro ruské civilní letouny došlo hned po začátku války na Ukrajině, kterou Rusko rozpoutalo. Moskva reagovala recipročně a zakázala lety evropským aerolinkám.
Rusové však potřebovali do Švýcarska vypravit letadlo na vyzvednutí svých diplomatů, kteří působili v Radě Evropy v blízko přilehlém francouzském Štrasburku. Volba padla na stroj Iljušin Il-96, který se využívá na dálkové lety.
Rada Evropy Rusko v březnu po 26 letech ze svých řad vyloučila právě kvůli invazi na Ukrajinu. Šéf diplomacie Sergej Lavrov na to tehdy reagoval slovy, že Moskva by organizaci opustila bez ohledu na vyloučení. Ruští diplomaté v Radě Evropy se tak ocitli bez práce, přesto se do Ruska ještě dlouhé měsíce nevrátili.
Spoj vyrazil ve středu v 9:27 SELČ z Moskvy a do Basileje dorazil v 18:39 SELČ, cesta tak trvala devět hodin. Za normálních okolností by přitom zabrala jen asi tři hodiny. Aby se ale letoun co nejvíce vyhnul Evropě, letěl z Ruska přes Gruzii, Turecko a Tunisko a až poté nejkratší cestou přes Francii do Švýcarska.
Stroj Iljušin Il-96 využívají podle serveru Business Insider právě buď významní členové ruské vlády včetně samotného prezidenta Vladimira Putina, nebo diplomaté. Poté, co ruský letoun diplomaty vyzvedl, vydal se stejnou trasou zpátky domů. Není známo, o kolik Rusů se jednalo.
A Russian government aircraft has almost completed its 9 hour flight from Moscow to Basel. https://t.co/48h9wqaYJM
— Flightradar24 (@flightradar24) July 6, 2022
Without airspace restrictions, the flight would take just over 3 hours. pic.twitter.com/Zjpi6FIcLM
Uzavřený vzdušný prostor od začátku války komplikuje letecké trasy mezi Evropou i Asií, aerolinky stojí takové spoje více času, paliva i personálu.