Řidiči vyrazili na další nový kousek dálnice D3. Zatím však jen v jednom pruhu

ČTK ČTK
18. 12. 2018 12:39
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v úterý částečně zprovoznilo polovinu úseku dálnice D3 Ševětín - Borek na Českobudějovicku. Jezdí se dvěma směry v jednom pruhu namísto jízdy po dosavadní silnici I/3, na jejímž místě bude ŘSD stavět druhou část dálnice. Úsek je 7,7 kilometru dlouhý, povolená rychlost je 80 kilometrů v hodině. Úsek chtěli silničáři zprovoznit 1. prosince, stavebně byl hotový, ale museli počkat na povolení od ministerstev vnitra a dopravy.
Stavba nového úseku dálnice D3 Bošilec - Ševětín
Stavba nového úseku dálnice D3 Bošilec - Ševětín | Foto: ŘSD

V části úseku pojedou i teď řidiči po I/3. Po D3 nově mezi kilometry 118,1 až 125,7, pak sjedou na silnici I/3, zpět na D3 se dostanou na 126,35 kilometru. Úsek dálnice zprovozněný v režimu předčasného užívání končí na kilometru 128,08, řekla mluvčí ŘSD Nina Ledvinová. V místě přejezdů z dálnice na silnici sníží silničáři rychlost z 80 na 60 kilometrů.

Sjet z nově otevřené části D3 zpět na I/3 musí řidiči proto, že ŘSD kvůli sporu o pozemek zatím nemůže tento úsek dokončit. Majitel jednoho pozemku se odvolal proti vyvlastnění, ve věci rozhodne krajský úřad. ŘSD mohlo pozemek získat v roce 2017, kdy nabylo právní moci první vyvlastnění, pochybilo ale, když za pozemek včas nezaplatilo.

Foto: Aktuálně.cz

Nedohodne-li se ŘSD s majitelem, zprovozní v místě jen část dálnice, podobně jako u Tábora. Nedostavěných by bylo 50 metrů dálnice. Úsek D3 Ševětín - Borek dlouhý 10,6 kilometru za 933,2 milionu korun bez DPH by měl být hotový na jaře 2020.

Řidiči měli podle informací ŘSD z podzimu jezdit částí dálnice, která byla v úterý otevřena, už od 1. prosince. Podle ŘSD ale stavební firma Eurovia pozdě požádala u ministerstev vnitra a dopravy o to, aby resorty schválily a určily trvalé dopravní značení.

"Nevíme, kde vzniklo datum zprovoznění 1. prosince, protože podle našich informací získal investor (ŘSD) rozhodnutí o předčasném užívání na konci minulého týdne. Z toho vyplývá, že úsek bylo možné zprovoznit až dnes, po nabytí právní moci všech těch věcí," řekla mluvčí firmy Eurovia Iveta Štočková.

Povolená rychlost 80 kilometrů v hodině je o deset kilometrů vyšší, než se nyní jezdí po I/3, kde je rychlost omezená právě kvůli stavbě dálnice. Šířka jízdního pruhu bude v zimě 4,5 metru, v létě ji silničáři sníží na 3,5 metru. V zimě bude širší, aby se tam vešel pluh silničářů.

Zatím poslední jihočeský úsek D3 Veselí nad Lužnicí-Bošilec dlouhý 5,1 kilometru otevřelo ŘSD loni v říjnu. Na něj navazuje část Bošilec-Ševětín dlouhá 8,1 kilometru, bude stát 1,2 miliardy a první řidiči by po ní měli jet v červnu 2019.

Na posledním úseku D3 k hranicím s Rakouskem ŘSD připravuje dokumentaci EIA a vykupuje pozemky. Na konci června stát zahájil proces EIA u části D3 v úseku Třebonín - Kaplice-nádraží. Stavět by se mohla začít v letech 2020 až 2021.

D3 má spojit Prahu s Českými Budějovicemi a rakouskými hranicemi, kde se napojí na rakouskou rychlostní silnici S10. Dálnice D3 by měla měřit zhruba 170 kilometrů, nyní je v provozu asi 50 kilometrů.

 

Právě se děje

Aktualizováno před 3 minutami

Prezident Miloš Zeman jmenoval Pavla Šámala soudcem Ústavního soudu. Ten je tak po víc než roce kompletní

Prezident Miloš Zeman ve čtvrtek na Pražském hradě jmenoval dosavadního předsedu Nejvyššího soudu Pavla Šámala soudcem Ústavního soudu  Soud je tak kompletní po více než roce, jednoho soudce postrádal od rezignace Jana Musila ze zdravotních důvodů k loňskému 31. lednu. Senát vyslovil souhlas se jmenováním experta na ústavní právo Šámala koncem ledna.

Po dnešním přesunu Šámala mezi ústavní soudce povede Nejvyšší soud do jmenování nového předsedy jeho místopředseda Roman Fiala, sdělil mluvčí soudu Petr Tomíček. Hrad zatím neupřesnil, kdy Zeman nového předsedu vybere. 

Zdroj: ČTK
Další zprávy