Dálnici D3 do Rakouska dostavíme do roku 2024, slibuje ŘSD. Obává se však tendrů

ČTK ČTK
1. 11. 2018 17:16
Jihočeskou část dálnice D3 chce mít ŘSD uvedenou do provozu do roku 2024. Zároveň ale přiznává, že "uvedené do provozu" neznamená "hotové" a že práce se může protáhnout kvůli výběrovým řízením.
Stavba dálnice D3
Stavba dálnice D3 | Foto: ŘSD

Bošilec - Jihočeská část dálnice D3 by měla být k hranicím s Rakouskem hotova do roku 2024. Novinářům to ve čtvrtek řekl mluvčí  Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Rýdl. Ve stejném roce by se měla začít stavět D3 ve středních Čechách. První ze tří úseků k hranicím Třebonín - Kaplice dlouhý 8,6 kilometru chce stát začít stavět v roce 2020, tendr plánuje vypsat příští rok. 

"Na hranice s Rakouskem bychom chtěli s dálnicí D3 v jižních Čechách dorazit někdy v roce 2024 nebo těsně po. Je to ze stavebního hlediska racionální reálný termín. Nicméně pokud budeme konfrontováni s nějakými zdlouhavými tahanicemi ohledně výběrových řízení, tak konečný termín dotažení D3 až na rakouské hranice se může ještě zpozdit," řekl Rýdl.

Nejpozději v červnu 2019 chce ŘSD zprovoznit úsek Bošilec - Ševětín dlouhý 8,1 kilometru za 1,2 miliardy korun. Uvedení do provozu neznamená, že bude úsek hotový nebo zkolaudovaný. "Dáváme do provozu všechny dálniční stavby v okamžiku, kdy unesou bezpečný komfortní provoz. Teď pracujeme na samostatných konstrukčních vrstvách sypaného tělesa dálnice," řekl Rýdl.

K hranicím povedou za Českými Budějovicemi tři úseky D3: Třebonín - Kaplice (8,6 kilometru), Kaplice nádraží - Nažidla (12 kilometrů) a Nažidla - Dolní Dvořiště (3,6 km). ŘSD předpokládá, že úsek Třebonín - Kaplice začne stavět v roce 2020, zbylé dva v roce 2021. "Tendr by měl začít příští rok, abychom mohli v roce 2020 začít stavět," řekl Rýdl.

ŘSD připravuje i obchvat Českých Budějovic dlouhý 19,8 kilometru, předpokládaná cena je 12,8 miliardy korun. Od 1. prosince 2018 zprovozní ŘSD jeden směr úseku dálnice D3 Ševětín - Borek na Českobudějovicku. Bude se jezdit dvěma směry namísto jízdy po dosavadní silnici I/3, kde bude ŘSD stavět druhou část dálnice.

Úsek je 7,7 kilometru dlouhý, povolená rychlost v úseku bude 80 kilometrů v hodině. ŘSD úsek zprovozní v režimu předčasného užívání. Celá část D3 Ševětín - Borek by měla být hotová na jaře 2020, nabídková cena na stavbu je 933 milionů Kč bez DPH.

Zatím poslední jihočeský úsek D3 Veselí nad Lužnicí-Bošilec dlouhý 5,1 kilometru otevřelo ŘSD loni v říjnu. Na něj navazuje část Bošilec-Ševětín dlouhá 8,1 kilometru, bude stát 1,2 miliardy, první řidiči by po ní měli projet v červnu 2019. Na posledním úseku D3 k hranicím s Rakouskem ŘSD připravuje dokumentaci EIA, vykupuje pozemky. Na konci června zahájil stát proces EIA u části D3 v úseku Třebonín - Kaplice-nádraží.

D3 má spojit Prahu s Českými Budějovicemi a rakouskými hranicemi, tam se napojí na rakouskou rychlostní silnici S10. Dálnice D3 by měla měřit zhruba 170 kilometrů, nyní je v provozu asi 50 kilometrů.

 

Právě se děje

před 18 minutami

Moderní pětiboj by mohl na OH v Paříži trvat jen 90 minut

Na olympijských hrách v Paříži v roce 2024 by mohla soutěž v moderním pětiboji trvat pouhých 90 minut. Výkonná rada mezinárodní unie UIPM schválila návrh nového formátu tradičního olympijského sportu, jenž by měl být dynamičtější a atraktivnější pro fanoušky i televizní přenosy. V současnosti trvá závod prakticky celý den a bojuje o udržení v programu her.

Nový formát počítá s vylučovacím systémem, který pomůže výrazně zkrátit dobu soutěže. Dvacet minut je vyhrazeno na parkur, 15 minut na šerm, 10 minut na plavání a 15 na závěrečnou kombinaci přespolního běhu se střelbou. Mezi disciplínami mají být desetiminutové přestávky.

Moderní pětibojaři nový systém předloží Mezinárodnímu olympijskému výboru. Jeho výkonná rada bude 7. prosince rozhodovat o soutěžním programu OH 2024, v němž se chce moderní pětiboj udržet. UIPM také chce vedle závodů mužů a žen zařadit do programu třetí medailovou disciplínu, smíšenou štafetu.

Moderní pětiboj je jediným sportem, jenž byl vytvořen přímo pro olympijské hry. Jeho velkým propagátorem byl zakladatel moderního olympijského hnutí Pierre de Coubertin a poprvé se v něm bojovalo o cenné kovy v roce 1912 ve Stockholmu.

"Moderní pětiboj byl původně pětidenní soutěží. V Atlantě 1996 byl zhuštěn do jednoho dne a v Londýně 2012 jsme zkombinovali laserovou střelbu s během, abychom připravili ještě dramatičtější vyvrcholení. V Tokiu v roce 2021 budeme mít všech pět disciplín na jednom stadionu a nyní po dvou letech detailního zkoumání a diskuzí představujeme něco mimořádného: moderní pětiboj trvající 90 minut," uvedl prezident UIPM Klaus Schormann.

Testovací soutěže v novém formátu se konaly v září v Budapešti a Káhiře a podle federace měly u sportovců pozitivní ohlas.

Zdroj: ČTK
Další zprávy