ČTK,
Ekonomika
Aktualizováno 14. 7. 2019 11:35
Motoristé v Česku by měli od roku 2021 používat elektronické dálniční známky místo dosavadních papírových nálepek. Změnu zákona, která to umožní, schválila Sněmovna. V novém systému bude možné dálniční poplatek uhradit elektronicky prostřednictvím internetu nebo mobilní aplikace. Podívejte se na přehled států Evropy, kde již využívají nový systém placení a kde naopak stále lepí na okna papírové známky.
Poplatky v ostatních evropských státech
V dalších státech Evropy musí řidiči počítat namísto jednorázového poplatku s mýtem podle ujetých kilometrů. Tak to funguje například v Polsku, kde je možné platit jak kartou, tak i v hotovosti zlotými, eury i dolary.
V sousedním Německu se o zavedení mýtného vedou už delší dobu dohady. V současnosti zde poplatky platí pouze řidiči vozidel těžších 7,5 tuny.
Původní plán byl nechat platit mýtné všechny a ti, kteří si auto registrovali v Německu, by si poté o částku mohli snížit daň z motorových vozidel. Tento nápad ovšem jako diskriminace cizinců narazil u Soudního dvora EU.
Dálniční poplatky pro osobní auta schválil tamní parlament v březnu 2017, původně se měly začít vybírat od roku 2019. Po bouřlivé diskusi byl termín odložen a mýtné se má v Německu začít podle posledních informací vybírat v říjnu 2020.
Poplatek bude odstupňovaný podle produkovaných emisí, majitelé dieselových vozů mají zaplatit v průměru výrazně více než vlastníci benzinových aut.
- Desetidenní poplatek se má pohybovat v rozmezí od 2,5 eura do 25 eur (zhruba 64 až 639 korun), dvouměsíční od 7 do 50 eur (179 až 1277 korun). Nejdražší roční mýtné má přijít na 130 eur (3320 korun).
- Českého řidiče vlastnícího například vůz Škoda Octavia, který splňuje ekologickou normu Euro 4 a má naftový motor o objemu dva litry, má roční mýtné vyjít na 100 eur (2554 korun).