Milionové dotace, linka žádná. Nákladně opravené budějovické letiště hledá využití

ČTK ČTK
Aktualizováno 15. 1. 2021 10:30
Kraj a město investovaly do areálu budějovického letiště už přes miliardu korun. Loni dal kraj firmě další dotaci 75 milionů Kč na provoz, letos to bude podobné. Přestože se v plánech hovořilo o linkách do Číny či Dubaje, zatím na jih Čech nelétá jediná. Provoz funguje zejména díky letecké škole, budovy se pronajímají.
Jihočeské letiště České Budějovice
Jihočeské letiště České Budějovice | Foto: ČTK

Letiště České Budějovice zaznamenalo loni 11 269 pohybů, vzletů a přistání, nejvíc za dobu provozu. Areál hodně využívají letecké školy k výcvikovým letům. Letiště podalo žádost na Úřad pro civilní letectví, aby mohlo poskytovat navigační službu AFIS podle evropských norem. V budoucnu chce společnost přijmout IT specialisty, kvůli možným kybernetickým útokům.

Předloni evidovalo letiště 4214 pohybů. Loni ho víc využily letecké školy, také večer a v noci, což umožnil zkušební provoz nové světelné techniky na vzletové a přistávací dráze. "Naučily se sem létat letecké školy z Brna nebo z Benešova, pro ně je letiště ideál. Dlouhá dráha 2,5 kilometru, široká 45 metrů, a to, že se instaloval světelný systém, je vede k večerním letům, za snížené viditelnosti," řekl náměstek ředitele letiště Robert Kala.

V roce 2019 mělo letiště tržby 15,5 milionu a provozní zisk 1,5 milionu. Tržby pokryly 26 procent provozních nákladů. Vyplývá to z výroční zprávy. Za loňský rok budou výsledky podle Kaly podobné. Kraj jako jediný akcionář dal loni firmě dotaci 75 milionů Kč na provoz, letos to bude podobné.

"Chtěli bychom se letos ještě víc otevřít pro letecké školy, velikost letiště, vybavení a to, jak je připravený personál, se nabízí. Velkou výhodou je také možnost provozovat noční lety, řada pilotů to potřebuje k licencím. A chtěli bychom víc ukázat podnikatelům z jihočeského regionu, jak moc je letiště užitečné, možná ani nevědí, jak by ho mohli využít pro svá obchodní jednání," řekla mluvčí letiště Martina Vodičková.

Letiště, které je od června 2019 ve zkušebním provozu, pracuje na tom, aby mohlo poskytovat navigační službu AFIS podle evropských norem. Loni v prosinci podalo žádost na Úřad pro civilní letectví, vyřízená by měla být do března. Letiště tak bude moci poskytovat letové informační služby.

Letiště, které teď může přijímat proudové letouny do rozpětí křídel 24 metrů, má 68 zaměstnanců. Kvůli dopadům pandemie koronaviru jim letos nezvýšilo platy. V budoucnu přijme IT specialisty kvůli možným kybernetickým útokům. Pandemie zkomplikovala i plán zahájit obchodní leteckou dopravu: letiště je připravené, kvůli nákaze se ale málo létá.

Bývalé vojenské letiště zabírá 320 hektarů, stojí tam asi 150 budov. Nemovitosti vlastní Jihočeský kraj. V horním areálu pronajímá všechny budovy, jež mohou sloužit jako sklady. Dolní je poničený, některé budovy, jako nafukovací halu nebo ubytovnu vojáků, je podle Kaly nutné zbourat.

Kraj a město investovaly do areálu přes miliardu Kč. Loni koupil kraj od města České Budějovice jeho padesátiprocentní akciový podíl za 6,5 milionu, stal se tak jediným akcionářem. V ČR je pět veřejných mezinárodních letišť s pravidelným provozem - v Praze, Brně, Ostravě, Pardubicích a Karlových Varech.

 

Právě se děje

před 8 minutami

Sněmovna schválila posílení pravomocí ČNB při řešení krizí

Česká národní banka zřejmě získá novou pravomoc vyhlásit u finanční instituce ohrožené případnou krizí tzv. moratorium, tedy na určitou dobu pozastavení plnění jejích závazků. Cílem opatření je zabránit dalšímu zhoršení finanční situace dané firmy. Předpokládá to vládní novela zákona o ozdravných postupech a řešení krize na finančním trhu, kterou schválila Sněmovna. Nyní ji dostane k projednání Senát. Novela reaguje na novou směrnici EU.

Moratorium umožňuje centrální bance nařídit firmě, aby pozastavila platby a plnění jejích závazků na nezbytně nutnou dobu. V tomto případě by moratorium nemělo podle směrnice trvat déle než dva dny. Cílem je podle materiálu poskytnout ČNB dostatek času ke zjištění, zda je řešení krize ve veřejném zájmu. Dále slouží také k tomu získat čas ke zvolení vhodných opatření k řešení krize.

Návrh zákona je podle materiálu předkládán především kvůli zavedení revidovaného rámce pro ozdravné postupy a řešení krize úvěrových institucí a investičních podniků (BRRD II) v rámci EU. Obecně je cílem BRRD zajistit harmonizaci při řešení selhání finančních institucí. Tím má být zaručeno, že náklady v případě selhání finanční instituce ponesou zejména společníci a věřitelé, nikoliv daňoví poplatníci. Česko mělo směrnici zavést do 28. prosince 2020.

Zdroj: ČTK
před 27 minutami

Petříček odstoupil z pražské kandidátky ČSSD do sněmovních voleb. Kritizuje narušení demokratické tvorby listiny či kšeftování s hlasy a trafikami

Zdroj: ČTK
před 36 minutami

V elektrárně Dukovany se smrtelně zranil pracovník, propadl střechou skladu

V Jaderné elektrárně Dukovany se ve středu smrtelně zranil zaměstnanec dodavatelské firmy. Propadl střechou pomocného skladu, která nebyla určená k pohybu osob. Ani přes okamžitý zásah kolegů a záchranářů se ho nepodařilo zachránit, sdělil mluvčí elektrárny Jiří Bezděk. Okolnosti neštěstí prověřuje firma ČEZ, inspektorát práce i policie.

"Oznámení jsme přijali," uvedla mluvčí krajské policie Dana Čírtková. Elektrárna je podle mluvčího připravená poskytnout veškerou součinnost a možnou podporu.

Zdroj: ČTK
Další zprávy