Otočky kolem mýta
- Ťok byl pod palbou kritiky především kvůli svým otočkám v tendru na nového správce mýtného systému.
Když na konci roku 2014 nastupoval na ministerstvo dopravy, tvrdil, že problém s mýtem na českých silnicích "prostě vyřeší".
"Plnou parou směřujeme k tomu, abychom koncem roku byli schopni vypsat soutěž na provozovatele stávajícího mýta, které je ve vlastnictví státu. To tady ještě nikdo neudělal, je to připravené a bude to, já to chci garantovat," prohlásil Ťok v Otázkách Václava Moravce koncem října 2015.
Později musel přiznat, že se spletl. Místo soutěže, kdo bude od roku 2017 vybírat mýtné, přinesl do vlády úplně jiné řešení: aby mýtný systém dál provozovalo konsorcium Kapsch. To zprvu vyvolalo odpor napříč politickým spektrem. Tehdejší premiér Bohuslav Sobotka veřejně apeloval na Ťoka, aby příštího správce mýta vybral na základě otevřené veřejné soutěže.
To však podle Ťoka nešlo. "V původní smlouvě chyběl postup pro její ukončení, a protože nám Kapsch odmítl jakoukoli součinnost při předání systému novému provozovateli, museli jsme si ji zajistit dodatkem ke smlouvě. Nešlo o to, že bychom soutěž nestihli vypsat, ale o to, že za daných podmínek ji ani vypsat nešlo," popsal Ťok pro HN důvody, proč nakonec jeho úřad prodloužil smlouvu s Kapschem.
Místo ministra, který sliboval, že bude garantem, ji podepsal náměstek Jakub Kopřiva. Za postup následně udělil ministerstvu milionovou pokutu antimonopolní úřad.