Do železnice letos opět tečou miliardy. Stát plánuje zahájit modernizaci celkem 106 kilometrů tratí. Stavbaři tratě navíc upraví pro rychlost až 200 kilometrů za hodinu, která ovšem zatím není ani povolená. Optimistické plány ale ohrožuje vyšší cena, kterou stavební firmy za práce požadují. Správa železnic kvůli tomu už musela zrušit dvě zakázky.
Zahájení 2020 Dokončení 2020 Probíhající stavby s dokončením po roce 2020 Modernizace tratí a železničních stanic Rekonstrukce nádražních budov
Vysoká cena stavebních firem jako strašák
Železničáři dostanou na opravy tratí letos více, než byl původní plán. Výbor Státního fondu dopravní infrastruktury schválil navýšení rozpočtu Správy železnic minulý týden. „Rozpočet naší organizace se podařilo navýšit díky jasně deklarované podpoře vlády, která si uvědomuje, že železniční doprava plní strategickou roli v rámci celé České republiky,“ okomentoval navýšení rozpočtu generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Správa železnic ovšem už letos zrušila z důvodů příliš vysoké ceny, kterou požadovaly stavební firmy, dvě zakázky. Server Zdopravy.cz jako první upozornil na zrušení tendru na úpravu nástupišť v Roztokách u Prahy. Správa železnic pro stejný důvod zrušila i zakázku na rekonstrukci mostů na trati z Loun do Libochovic. Stát chce tendr vypsat znovu, doufá, že se na druhý pokus podaří vysoutěžit lepší cenu.
Rok 2020 na české železnici v číslech
0
na železnici bude dražších než 30 milionů korun
0
tratí se zrekonstruuje
0
začnou železničáři modernizovat
0
nádražních budov projde rekonstrukcí
0
se letos dovybaví závorami
0
bude maximální rychlost na plánovaných vysokorychlostních tratích
0
je aktuální nejvyšší rychlost na české železnici
Správa železnic zároveň připouští, že se může podobný problém opakovat. „Je možné, že k rušení dojde i u dalších zakázek, ale nelze to v tuto chvíli předjímat,“ uvedla pro Aktuálně.cz mluvčí Správy železnic Nela Friebová.
Schválený rozpočet Správy železnic je i přes výše zmíněné jednorázové navýšení fixní. Podle Friebové by tak v případě dalšího zvýšení cen musela organizace vybírat stavby podle priorit. „Některé akce bychom v takovém případě odložili,“ dodala Friebová. Vysoké ceny podle ní zároveň mohou ovlivnit takzvanou ekonomickou efektivitu staveb. Pokud by cena stavby byla příliš vysoká, nevyšla by stavba jako přínosná.
Některé části koridorů čeká druhá modernizace
Největší investice čekají letos hlavní železniční koridory. Ty stát buduje už přes dvacet let a stále nejsou dokončené. Klíčové úseky zbývají modernizovat zejména na trase z Prahy do Českých Budějovic. Některé části hlavních tras už se dokonce budou modernizovat podruhé. Letos chce Správa železnic zahájit například modernizaci trati mezi Poříčany a Kolínem, která byla původně modernizována v roce 1999. Financovat ji má částečně pomocí úvěru z Evropské investiční banky.
Modernizace koridorů mají přinést zejména zvýšení rychlosti. „V řadě případů můžeme konkurovat silniční dopravě, a to včetně automobilů. Na koridorech navíc postupně modernizujeme ucelenější úseky, což už přináší velmi výraznou časovou úsporu. Nejzřetelněji je to poznat při cestování vlakem mezi Prahou a Ostravou, ale i na dalších trasách,“ řekl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Největší traťové rychlosti
145 až 160 km/h 125 až 140km/h 105 až 120km/h 85 až 100km/h 75 až 80km/h 65 až 70km/h 55 až 60km/h 45 až 50km/h do 40 km/h
Největší dokončenou akcí v posledních letech byla přeložka tratě Ejpovice–Plzeň s novým, více než čtyřkilometrovým tunelem. Zvýšení maximální rychlosti zde umožnilo zkrátit jízdní dobu rychlíků z Rokycan do Plzně z 19 na 11 minut.
Správa železnic má letos v plánu 75 projektů, které jsou dražší než 30 milionů korun. Cestující se letos budou moci svézt po 49 kilometrech rekonstruovaných tratí, dalších 106 kilometrů začnou železničáři v tomto roce modernizovat.
Omlazovací kúrou mají projít také nádražní budovy. Po opravách zejména menších nádražních budov dostanou nový kabát i větší stanice. Stavbaři letos zahájí opravu výpravních budov například v Českých Budějovicích, Plzni či Berouně. Ve všech těchto stanicích už železničáři dříve modernizovali nástupiště.
Přípravy vysokorychlostních tratí pokročily
V tomto roce má podle plánů Správy železnic pokročit i příprava vysokorychlostních tratí pro rychlost až 320 kilometrů za hodinu. Železničáři chtějí letos dokončit takzvanou studii proveditelnosti trati z Prahy do Brna a Ostravy.
Konkrétní obrysy začínají nabírat i první úseky rychlotratí, které povedou z Prahy do Poříčan, z Přerova do Ostravy a z Modřic u Brna do Vranovic. Správa železnic postupně vyhlašuje soutěže na zpracování podkladů pro územní rozhodnutí. Se stavbou těchto úseků se má podle plánu začít za pět let. V roce 2030 chtějí železničáři rozestavět celou trasu z Prahy do Brna.
S přípravou českých rychlotratí pomohou Francouzi, kteří mají se stavbou vysokorychlostní železnice bohaté zkušenosti.