Dostavba D3 jako politikum: ODS píše petici proti Babišovi, ten mlží ohledně trasy

Adéla Očenášková Jan Nevyhoštěný Adéla Očenášková, Jan Nevyhoštěný
25. 9. 2020 7:03
Když se premiér Andrej Babiš (ANO) v září sešel se zástupci spolku Alternativa středočeské D3, vysloužil si tím kritiku od předsedy jihočeské ODS Martina Kuby. Babiš tehdy iniciativě slíbil, že se zamyslí nad alternativami, kudy by dálnice místo plánované trasy oblastí Posázaví mohla vést. Podle Kuby ale žádné jiné silniční varianty neexistují, politik volá po co nejrychlejší dostavbě dálnice.
Stavba dálnice D3 na snímku z roku 2017.
Stavba dálnice D3 na snímku z roku 2017. | Foto: Ředitelství silnic a dálnic ČR
Schválená varianta středočeské části dálnice D3. | Foto: ŘSD
Alternativa D3 - popis trasy | Foto: Alternativa D3
Alternativa D3 - popis trasy | Foto: Alternativa D3
Foto: ŘSD
U obce Loudilka se pak Promika napojuje na původně plánovanou trasu D3 přes Posázaví | Foto: ŘSD
Dále západní trasa vede směrem k obci Heřmaničky | Foto: ŘSD
U Olbramovic se Promika znovu rozděluje do několika variant. Západní trasa míří k Vrchotovým Janovicím | Foto: ŘSD
Dálnice směrem k Olbramovicím | Foto: ŘSD
Dálnice směrem k Olbramovicím | Foto: ŘSD
Půlkilometrový most přes Semovický rybník | Foto: ŘSD
Další z tunelů, tentokrát na jižním okraji Benešova | Foto: ŘSD
Velká křižovatka u Benešova | Foto: ŘSD
U severního okraje Benešova je vjezd do tunelu dlouhého bezmála 1500 metrů | Foto: ŘSD
Trasa alternativní varianty Promika u obce Mrač, kde se plánují tři tunely | Foto: ŘSD
Most přes údolí Sázavy u Městečka | Foto: ŘSD
U Čerčan se počítá se stavbou dvou tunelů, dohromady by měly měřit bezmála 800 metrů | Foto: ŘSD
Dále vedou obě varianty společně mezi Velkými Popovicemi a Kunicemi | Foto: ŘSD
Druhá varianta napojení na dálniční okruh kolem Prahy s tunelem nepočítá | Foto: ŘSD
Most přes údolí potoka Mastník | Foto: ŘSD
Mimoúrovňová křižovatka Loudilka | Foto: ŘSD
Alternativní trasa počítá s různými varinatami spojení Prahy s jižními Čechami. Variantně se řeší už trasa bezprostředně po napojení na jihovýchodní část pražského okruhu | Foto: ŘSD
Západní varianta počítá s asi 400 metrů dlouhým tunelem a vede západně od obce Krabošice | Foto: ŘSD
Mimoúrovňová křižovatka Voračice | Foto: ŘSD
Trasa okolo Chlumeckého rybníka | Foto: ŘSD
Trasa D3 u Lomského potoka | Foto: ŘSD
Mimoúrovňová křižovatka u Maršovic | Foto: ŘSD
Mimoúrovňová křižovatka Hostěradice | Foto: ŘSD
Estakáda Netvořice | Foto: ŘSD
Trasa dálnice v krajině u obce Václavice | Foto: ŘSD
Mimoúrovňová křižovatka Neštětice | Foto: ŘSD
A ještě jednou plánovaný most přes Sázavu nedaleko obce Luka pod Medníkem | Foto: ŘSD
U obce Luka pod Medníkem překonává dálnice Sázavu | Foto: ŘSD
Trasa v místech se dvěma tunely Kopanina a Hůrka | Foto: ŘSD
Trasa v místech se dvěma tunely Kopanina a Hůrka | Foto: ŘSD
Mimoúrovňová křižovatka Psáry, která umožní napojení okolních obcí | Foto: ŘSD
Tunel Svatováclavské lázně u Jílového | Foto: ŘSD
Mimoúronová křižovatka Jílové | Foto: ŘSD
Mimoúrovňová křižovatka Psáry, která umožní napojení okolních obcí | Foto: ŘSD
Mimoúrovňová křižovatka Psáry, která umožní napojení okolních obcí | Foto: ŘSD
Začátek D3 v jižní části pražského okruhu | Foto: ŘSD
Foto: Ředitelství silnic a dálnic ČR
Foto: Ředitelství silnic a dálnic ČR
Foto: Ředitelství silnic a dálnic ČR

Podle Kuby je alternativa k D3, tedy rozšíření stávající silnice I/3 přes Benešov, technicky nemožná. Jihočeská ODS tak tento měsíc spustila on-line petici za urychlenu dostavbu středočeské části D3 ve schválené trase přes Posázaví. Dosud se pod ni podepsalo přes 2700 lidí.

"Je důležité, aby Jihočeši nemlčeli. Není možné, aby lidé, z nichž většiny se (dostavba) dálnice netýká, blokovali tuto stavbu. Musíme dát najevo, že tady je mlčící většina, která se nemůže nechat řídit tou menšinou, která je výrazně hlasitější a křičí," řekl Kuba.

Dálnice D3, jejíž stavba trvá už více než třicet let, má spojit Prahu s Českými Budějovicemi a rakouskými hranicemi, středočeská část by měla měřit 60 kilometrů.

Schválená varianta středočeské části D3 prosazovaná ministerstvem dopravy:

Schválená varianta středočeské části dálnice D3.
Schválená varianta středočeské části dálnice D3. | Foto: ŘSD

V současnosti je dokončena v trase od Mezna přes Tábor po České Budějovice, okruh jihočeské metropole je momentálně ve výstavbě a slibně se vyvíjejí i povolení pro její dokončení až k hranicím. O samotném napojení na Prahu se to však říci nedá.

Svoji petici má totiž i spolek Alternativa. Této iniciativě vadí, že má D3 vést turisticky atraktivním Posázavím. Dálnice podle nich nevyřeší dopravní problémy regionu a bude sloužit pouze tranzitní dopravě. Doporučují proto spíše zvýšit kapacitu silnice I/3 a vybudovat obchvaty měst.

Alternativa D3 - popis trasy
Alternativa D3 - popis trasy | Foto: Alternativa D3

V září se Babiš po setkání s členy tohoto spolku nechal slyšet, že "má zájem pochopit řešení, které spolek navrhuje" a o jejich argumentech bude přemýšlet. Také předseda spolku Roman Andres uvedl, že Babiš si jejich návrh dostavby dálnice nechal "dopodrobna vysvětlit".

To sice potvrdila i mluvčí vlády Jana Adamcová, která pro on-line deník Aktuálně.cz uvedla, že si Babiš vyslechl názory Alternativy, ale jediné, co k nim sdělil, je, že se s návrhem rád seznámí detailněji.

Zdůraznila však, že premiér Babiš zároveň prohlásil, že trasa je zcela v kompetenci ministra dopravy. Ministr dopravy Karel Havlíček (ANO) přitom podle mluvčí opakovaně zcela jasně uvedl, že jiná varianta než D3 přes Posázaví nepřipadá v úvahu. 

Havlíček má podle mluvčí k dispozici ekonomické, ekologické i dopravní analýzy, které potvrzují variantu přes Posázaví jako nejlepší.

Vyjádření Kuby a petici organizovanou ODS pak označila premiérova mluvčí pouze za předvolební zviditelnění. Kuba v krajských volbách, které proběhnou na začátku října, kandiduje na hejtmana Jihočeského kraje. 

Havlíček se skutečně opakovaně nechal slyšet, že si stojí za tím, že dálnice  D3 ve Středočeském kraji by měla vést přes zmiňovanou oblast. Například na začátku září na svém Facebooku uvedl. "Je zde alternativa, ale ona to není ani alternativa, ale je to spíš hnutí, které se nazývá Alternativa středočeské D3 a ta říká, nedělejte tuto dálnici, pouze zkapacitněte tu stávající silnici I/3. To je právě ta silnice z Mirošovic přes Benešov, Olbramovice, Tábor," řekl ministr.

Spolek Alternativa středočeské D3 protestuje proti trase dálnice už roky a opakovaně uvádí, že jde o předraženou a ekologicky náročnou stavbu. V současné době je v provozu 70 z plánovaných 170 kilometrů D3. Celá dálnice z Prahy k hranicím by podle Babiše měla být hotová do roku 2028.

Jimi prosazovaná trasa vede ve stopě stávající přetížené silnice I/3 a u Mirošovic se napojuje na D1. Doprava z jihu by se tedy desítky kilometrů před Prahou spojila s provozem z Moravy a současný šestipruhový úsek dálnice by musel být ještě více rozšířen.

Shodou okolností vede trasa prosazovaná Alternativou hned kolem dvou míst spojených s premiérem Babišem. Jednak kolem Olbramovic, kde provozuje firma Imoba z Babišova svěřenského fondu známou farmu Čapí hnízdo, dále pak přes středočeské Průhonice, kde premiér Babiš žije.

Obchvat Olbramovic, který se bude brzy stavět bez ohledu na dostavbu D3, budí vášně už nyní. Ministerstvo dopravy v minulosti zrušilo v této oblasti stavební povolení obchvatu. Vyhovělo tehdy více než šedesáti námitkám, mezi kterými figurovala i firma Imoba, která vlastní Čapí hnízdo. Podle ní by hluk z obchvatu rušil hotelové hosty. Předtím ale pozemky pro obchvat prodala státu za osminásobek odhadní ceny. Středočeský kraj, v jehož vedení je hnutí ANO, už dříve jakýkoli politický vliv na řízení o výstavbě obchvatu odmítl.

Video: Obyvatelé Chraštiček a Olbramovic popisují život u silnic I. třídy s provozem několika tisícovek aut každý den

Podívejte se na video, kde obyvatelé Chraštiček a Olbramovic popisují život u silnic I. třídy s provozem několika tisícovek aut každý den. | Video: Kristýna Pružinová, Blahoslav Baťa
 

Právě se děje

před 7 hodinami

Po protestech na Kubě poslalo Rusko do Karibiku humanitární pomoc

Rusko po masivních protestech na Kubě poslalo do karibské země více než 88 tun humanitární pomoci. Dva letouny Antonov An-124 dopravily do země potraviny a zboží pro ochranu obyvatel, včetně milionu roušek. Oznámilo to dnes ruské ministerstvo obrany.

Kvůli koronavirové krizi se na Kubě v poslední době výrazně zhoršila hospodářská situace. To vyvolalo tento měsíc masivní protesty, největší za 30 let.

Další zprávy