Tyto nádražní budovy čeká zanedlouho demolice. Nemají využití, tvrdí k soupisu správa

Adéla Očenášková Adéla Očenášková
Aktualizováno 7. 1. 2021 10:46
Správa železnic (SŽ) zveřejnila v prosinci seznam několika desítek drážních objektů v Česku, které by v budoucnu mohly jít k zemi. Podle mluvčí SŽ Nely Friebové jsou dané stavby ve špatném technickém stavu a nadále nevyužitelné. Orgán podřízený ministerstvu dopravy se přitom opakovaně dostává do křížku s řadou spolků (a někdy i vedením měst a obcí), které za záchranu nádraží bojují.
Vlakové nádraží v Jevíčku
Vlakové nádraží v Jevíčku | Foto: Správa železnic

Mezi stavbami, které by mohly být zdemolovány, je třeba strážní domek v obci Květná v Pardubickém kraji, budova železniční zastávky v Moravském Karlově na Ústeckoorlicku nebo trafostanice v Řečanech nad Labem.

Soupis všech objektů zveřejnila v prosinci, jde o stavby, které spravuje královéhradecké oblastní ředitelství tohoto státního úřadu. Už dříve informovala také o plánovaném bourání budov, jež jsou ve správě oblastního ředitelství v Plzni.

"Předmětem zakázky je zmapování koncepce dalšího využití těchto objektů, především z hlediska ekonomického či provozního nebo například z pohledu hlukové zátěže. Zakázka se týká i nacenění případné demolice objektů. Neznamená to tedy, že zakázka určuje přímo demolici objektů," uvedla k tomu pro on-line deník Aktuálně.cz mluvčí SŽ Nela Friebová.

Zdůraznila, že se dané stavby nachází ve špatném stavebně-technickém stavu, s nevyhovujícími nebo chybějícími inženýrskými sítěmi, často v těsné blízkosti dráhy, případně s problematickým přístupem. "Některé objekty jsou v kolizi s výhledovým stavebním záměrem Správy železnic," doplnila.

Friebová již dříve pro server Zdopravy.cz uvedla, že jde o prázdné stavby, které do budoucna nemají žádné využití. Právě tento server ale také upozornil, že na seznamu figurují i objekty v zachovalém stavu, nejen ty chátrající. Podle autora článku a dopravního experta Jana Sůry jde například o strážní domek na trati z Letohradu do Lichkova.

Do věci se vložil také první místropředseda STAN Jan Farský, který v této záležitosti 23. prosince interpeloval ministra dopravy Karla Havlíčka (ANO). Zatím bez odezvy, jak uvedl pro Aktuálně.cz. I podle Farského totiž soupis zahrnuje budovy v zachovalém stavu, u některých z nich byla například pravděpodobně podle snímků v poslední době provedena rekonstrukce oken nebo zkrátka působí, že jsou v dobrém stavu. Podle Farského jde například o výhybkářské stanoviště ve Staré Pace, administrativní budovu v Jičíně nebo stavědlo v Káranici.

Farský také považuje za zvláštní, že byla zakázka vypsána těsně před vánočními svátky, lhůta pro podání nabídek je přitom do dneška. Farský doplnil, že termíny podle zákona o veřejných zakázkách sice byly splněny, ale reálně je ten termín tak krátký, že těžko může podat kvalitní nabídku někdo, kdo ji neměl už připravenou.

Spory o záchranu budov

Postoj Správy železnic často naráží také na odpor vedení měst, obcí či různých lokálních iniciativ, které chtějí budovy zachránit. Podle nich je totiž demolice často zbytečně nákladná a lepší řešení vidí v tom, přeměnit nevyužívané stavby třeba na skautské klubovny, muzea či kavárny. Proti demolici se teď ozvali například ve městě Jevíčko v Pardubickém kraji, jak pro Aktuálně.cz uvedl starosta Dušan Pávek (Naše Jevíčko). Zdejší budova železniční zastávky taktéž figuruje na seznamu SŽ.

Podle Pávka upozornil město na možnou demolici "železniční nadšenec", který se snažil vedení přesvědčit o záchraně. Rada města má o demolici či případné koupi objektu jednat v pondělí. Podle Pávka ale Jevíčko, v němž žijí necelé tři tisíce obyvatel, o odprodej zřejmě neprojeví zájem.

"V Jevíčku vlaková doprava de facto nefunguje. Po trati tu jezdí pouze nákladní doprava, cestující nikoliv, takže město teď nevidí v záchraně železniční budovy smysl. Stejně byla léta nevyužívaná a to by se pravděpodobně nezměnilo ani v budoucnu," řekl Pávek. 

Podle něj se zastávka nachází ve špatném technickém stavu a město řeší řadu dalších jiných investic, které mají větší prioritu.

Jak minulý měsíc informovalo i Aktuálně.cz, stát u nádražních budov mnohdy preferuje možnost převést je na obec či město, jenže ty mají často tolik budov k opravám nebo údržbě, že si další již nemohou dovolit.

SŽ může v odůvodněných případech také provést přímý prodej nebo převod nádraží na fyzickou či právnickou osobu. V případě, že není žádná z těchto podmínek naplněna, přijde na řadu veřejná soutěž. Návrh samotný pak musí připravit ministerstvo dopravy a schválit vláda, potřeba je i souhlas správní rady SŽ. Například předseda KDU-ČSL Marian Jurečka tento proces vnímá jako příliš složitý.

Dlouhodobé spory mezi Správou železnic a spolky, jež se snaží železniční stavby získat do vlastní správy, se vedou například v Náměšti či Dětřichově. 

Seznam "postradatelných železničních objektů určených k demolici" (pouze v rámci královéhradeckého oblastního ředitelství SŽ):

Bělá pod Bezdězem - skladiště TO
Bělá u Staré Paky - strážní domek č. p. 121
Bezpráví - strážní domek č. p. 54
Bílá Voda - skladiště
Blešno - objekt WC
Bohuslavice nad Metují - WC
Bylany - skladiště
Černčice
Černousy - strážní domek č. p. 49
Česká Metuje - WC
Čestice - strážní domek
Heřmanův Městec - stavědlo č. 1
Hostinné - WC
Chudonice - strážní domek č. 20
Jevíčko - budova zastávky
Jičín - administrativní budova (vedle výpravní budovy)
Káranice - stavědlo
Káranice - WC
Kostelec nad Orlicí město - strážní domek 39
Královec - stavědlo I
Kunčina - skladiště
Květná - strážní domek č. p. 94
Lanšperk - budova zastávky
Letohrad - strážní domek č. p. 97
Libuň - výhybkářské stanoviště č. 1
Litomyšl - remíza
Lovčice - výpravní budova (bývalá)
Lučany nad Nisou - strážní domek č. p. 514 (bývalá zastávka Dolní Lučany)
Machnín - skladiště
Malé Svatoňovice - budova TO
Meziměstí - výhybkářské stanoviště II
Meziměstí - výhybkářský domek č. 1
Mladá Boleslav, Debř - strážní domek č. p. 30
Mladá Boleslav, Podlázky -  strážní domek č. p. 60
Moravský Karlov - budova zastávky
Náchod - stavědlo II
Nectava - budova zastávky
Nová Paka - výhybkářské stanoviště č. 1
Nová Paka -výhybkářské stanoviště a byt
Prostřední Lipka - budova zastávky
Předměřice nad Labem - WC
Převýšov - budova soc. zázemí
Rádlo - dřevěné kůlny (vedle budovy zastávky)
Raná - provozní budova
Roztoky u Jilemnice - WC
Rychnovek - hradlo
Řečany nad Labem - rozpínací stanice
Řečany nad Labem - trafostanice
Slatiňany - stavědlo 2
Sobčice - čekárna
Stará Paka - výhybkářské stanoviště č. 1
Štíty - skladiště
Třebovice - strážní domek č. p. 198
Turnov, Daliměřice - strážní domek č. 38
Újezd u Chocně - objekt WC
Úštěk - strážní domek č. p. 109
Václavice st. I
Václavice st. II
Valdov - strážní domek č. 44
Veselá - strážní domek č. p. 62
Višňová - výhybkářské stanoviště č. 1
Zachrašťany - závorář. stanoviště
Zákupy - výhybkářské stanoviště č. I
Zákupy - výhybkářské stanoviště č. II
Zvole - strážní domek č. 7
Železný Brod - strážní domek č. p. 620
Železný Brod - výhybkářské stanoviště č.1

Zdroj: Správa železnic

Na Masarykově nádraží otevřeli zrekonstruované pokladny. (Video pochází z roku 2019.)

Na Masarykově nádraží otevřeli zrekonstruované pokladny | Video: Jakub Zuzánek
 

Právě se děje

Další zprávy