Dámská kupé ve vlacích muže nediskriminují, odmítá ombudsmanka stížnosti

pk pk
16. 3. 2018 11:00
České dráhy uvádějí, že cílem dámských kupé je zvyšovat pocit bezpečí a komfort žen při cestování.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: ČD

Brno - Dámské oddíly ve vlacích nejsou diskriminací mužů, protože nemohou výrazněji omezit nebo dokonce vyloučit přístup mužů k využívání železniční dopravy. Uvedla to ombudsmanka Anna Šabatová, která se zabývala několika stížnostmi.

Jeden muž například musel opustit dámské kupé na základě požadavku spolucestujících žen a měl pak problém najít v přeplněném vlaku volné místo. Další cestoval s manželkou a průvodčí se dotázal ostatních žen v dámském kupé, jestli jim přítomnost muže nevadí. Stěžovatelé se těmito situacemi cítili dotčeni a považovali je za diskriminační.

"Dámský oddíl představuje pouze šest vyhrazených míst v celém vlaku a využívají se jen v některých spojích. Navíc sleduje legitimní cíl zvýšit pocit bezpečí cestujících žen, tedy i zvýšit zájem žen o cestování vlakem," uvedla Šabatová.

Podobné stížnosti řešil i předchozí ombudsman Pavel Varvařovský v roce 2012 po zavedení dámských kupé. České dráhy novinku odůvodňovaly snahou zvýšit zájem žen o cestování vlakem - podle nich se mu mnohdy vyhýbají kvůli pocitu nebezpečí. Ombudsman tehdy dospěl k závěru, že takový cíl je ve smyslu antidiskriminačního zákona legitimní.

Na základě nových podnětů se ombudsmanka Anna Šabatová rozhodla záležitost dámských kupé znovu prověřit a zjistit, jak se udávaný cíl daří naplňovat.

České dráhy uvedly, že cílem dámských kupé je i nadále zvyšovat pocit bezpečí a komfort žen při cestování. Napomáhá tomu mimo jiné i skutečnost, že dámské oddíly se nacházejí v sousedství oddílu vlakového doprovodu. České dráhy se inspirovaly také v Rakousku či Německu, kde byly podobné oddíly zřízeny již dříve.

Podle zjištění ombudsmanky však České dráhy nedostatečně vyhodnocují, jak se zavedením dámských kupé daří dosahovat sledovaného cíle. Doporučila proto provést průzkum mezi cestujícími ženami a zjistit nárůst jejich pocitu bezpečí či četnosti využívání vlaků. Doporučila také zvážit i jiná opatření, která by rovněž mohla vést k naplnění sledovaného cíle.

"České dráhy přislíbily, že dotazy na vnímání dámských oddílů, pocit bezpečí či četnost využívání zahrnou do pravidelného průzkumu spokojenosti realizovaného v roce 2018," uvedla Šabatová. Dalším opatřením k zajištění bezpečí cestujících je podle drah přítomnost pracovníků bezpečnostní agentury v některých vlacích.

Při rozšiřování vozové základny také České dráhy upřednostňují vozy s velkoprostorovým uspořádáním, které jsou obecně vnímané jako bezpečnější než uzavřená kupé. Dámská kupé, která se vyskytují zejména ve vlacích s oddílovým uspořádáním (uzavřená kupé), tak postupně mohou ztratit na významu.

Dráhy také zavedly a rozšiřují prostory rezervované pro rodiče s dětmi, ať už jde o uzavřená kupé, nebo část sedadel ve velkoprostorových oddílech.

Stížnosti může vyvolat i nová služba Taxita, která zaměstnává pouze řidičky a služby poskytuje opět pouze ženám. Od dubna začne fungovat v Praze. Zakladatelky služby připouštějí, že i stávající taxislužby dokážou ženy zavézt na místo určení bez nepříjemných zážitků. Tvrdí ale, že když žena ví, že ji poveze taxíkem žena, cítí se lépe.

 

Právě se děje

Další zprávy