Ztráta ČSA: "Jen" 397 milionů

Adam Junek
8. 3. 2007 11:10
Praha - České aerolinie loni hospodařily se ztrátou 397 milionů korun. Výsledek je o 88 milionů lepší než plán a o 99 milionů lepší než v roce 2005.
Foto: Ondřej Besperát

Výsledky, které jsou zatím neauditované, se shodují s čísly, jež už včera zveřejnil deník Aktuálně.cz.

"Loni se ČSA podařilo zvýšit výnosy o 1,3 miliardy na konečných 23,5 miliardy korun," uvádí firma v tiskové zprávě.

Představitelé firmy na tiskové konferenci také uvedli, že mají do budoucna ještě větší ambice. Na konci roku 2007 chtějí být v zisku 42 milionů korun.

"Negativně tento plán může ovlivnit dopad zákoníku práce, a to až o 180 milionů," sdělil prezident ČSA Radomír Lašák.

Do plánu přitom započítává také výnos z prodeje dvou divizí, který má proběhnout letos.

Výsledek celého roku je lepší, než plánovaly samy aerolinie. První plány ještě za vedení Jaroslava Tvrdíka počítaly na letošek se ztrátou 940 milionů korun. Po příchodu se plán revidoval a ČSA počítaly se stejným prodělkem jako o rok dříve - tedy s půlmiliardovým mínusem.

"Aby tedy ČSA dosáhly stejného výsledku jako v roce 2005, musíme vydělat navíc 400 milionů korun na platy. K tomu přidejme 200 milionů korun na splátky nových letadel. Abychom na konci roku mohli vykázat stejný hospodářský výsledek jako v roce 2005, musíme být letos o 600 milionů korun lepší než vloni," uvedl při posledních výsledcích prezident firmy Radomír Lašák.

Pozitivní vývoj v loňském roce naznačily již předběžné výsledky výnosů za měsíce září až listopad, které v polovině prosince přinesl deník Aktuálně.cz.

Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz
  • ČSA se konečně daří. Prodej roste - Přestože poklesla kapacita měřená tak zvanými osobokilometry, podařilo se Českým aeroliniím od září do listopadu zvýšit výnosy asi o osm procent. Může prý za to prodej.

Za tyto tři měsíce dosáhly ČSA výnosů přesahujících 4,5 miliardy korun. Nárůst oproti předešlému roku činí bezmála osm procent, když se započtou kurzové rozdíly.

Největšímu českému leteckému dopravci se tak podařilo zvrátit negativní trend klesajících výnosů a nižší využité kapacity, které hnaly aerolinie do hlubokých ztrát.

Podle tehdejších údajů, které deník Aktuálně.cz získal, se jen v listopadu podařilo meziročně zvýšit výnosy upravené o kurzové rozdíly o více než deset procent. A to na bezmála 1,3 miliardy korun.

Podařilo se to i přesto, že v obou předešlých měsících kapacita ČSA, měřená takzvanými osobokilometry, poklesla o více než tři procenta.

Na druhou stranu za dobrými výsledky stojí fakt, že se změnila struktura zákazníků. "Podařilo se nám výrazně zvýšit počet byznys cestujících a cestujících s dražšími a flexibilnějšími travel letenkami," vysvětlil šéf prodeje aerolinek Petr Řehák.

"To znamená, že i když se létá méně, tak výnosy rostou. To má v zásadě jediné vysvětlení - prodej funguje lépe," sdělil deníku Aktuálně.cz zdroj z aerolinií pod podmínkou anonymity.

Přitom ještě v pololetí to nevypadalo s aeroliniemi dobře. Podle informací, které zveřejnil on-line deník Aktuálně.cz, se měla ztráta za šest měsíců přehoupnout až přes miliardu korun. Stáhnout se ji podařilo mimo jiné i díky změně účetních metod.

Foto: Aktuálně.cz, Thinkstock, ČTK, Reuters, Paramount Pictures, Columbia Pictures

Aerolinie totiž začaly jinak účtovat neproletěné letenky.

Dříve se letenky, jež cestující nevyužil, zapsaly do jakéhosi "rezervního balíku" a do výnosů se započítaly až za půl roku - to kdyby se cestující rozhodl letět později a letenka mu to umožňovala. Nicméně od minulého pololetí ČSA tyto letenky dávají do výnosů již po měsíci. A tak se do plusových položek najednou zapsaly letenky za půl roku zpětně.

"Podobně účtují s neproletěnými letenkami i naši alianční partneři," vysvětloval tehdy pro Aktuálně.cz Radomír Lašák.

Ten si dal za úkol dovést aerolinky k zisku v roce 2008. Má mu v tom pomoci restrukturalizační plán, který představil letos na jaře. Podle něj má firmu opustit až tisícovka z pěti tisíc zaměstnanců a mají se odprodat i některé divize - na konci října tak ČSA například nabídly ke koupi svůj nákladový terminál (cargo). Podobně do prodeje půjde i catering - tedy dodávání jídla na palubu.

Malý otazník visí nad dálkovou flotilou ČSA. "Naším cílem je ji udržet. Nicméně má to dvě podmínky. Musíme v reálných číslech vidět, že se výnos zvyšuje asi o dvacet procent, přičemž zároveň se podaří zastavit růst nákladů," řekl Lašák

 

Právě se děje

Další zprávy