Brno - V Česku neexistuje plán, jak stavět dálnice podle jejich potřebnosti a možností je zaplatit. Většina staveb je navíc podstatně dražších, než původně stát počítal.
Miliardy na dálnice a silnice jsou tak využívány nehospodárně a bez rozmyslu. Navíc neexistuje pořádná konkurence firem, která dálnice v Česku staví. Dvě třetiny peněz získává úzký okruh pěti firem, u 46 zakázek stát dokonce vybíral jenom z jedné nebo dvou nabídek.
Dražší dálnice
Zjistil to Nejvyšší kontrolní úřad, který kontroloval využití 61 miliard korun na stavbu několika dálnic a rychlostních silnic v Česku. Kontrola se týkala 44 staveb především na D1 a D11 a rychlostních silnicích R4, R6, R7 a R35.
Kontroloři kritizují především nedokonalou přípravu akcí. "Ředitelství silnic a dálnic neprokázalo, jakým způsobem při rozhodování o zahájení přípravy akcí konkrétně postupovalo. Nedostatečná koordinace přípravy akcí neposkytuje záruku účelného a hospodárného vynakládání finančních prostředků státu," je napsáno ve zprávě.
Nejvyšší kontrolní úřad zjistil, že i když vláda už před třemi roky rozhodla, že ministerstvo dopravy musí vyhodnocovat efektivní využití peněz, do plánu nových staveb se dostaly i ty, které nejsou podle vekonomického yhodnocení potřebné. Jde například o silnici R6 Lubenec-Bošov, u ní bylo doporučeno snížit náklady na jednu miliardu.
"Akce byla zařazena do rozpočtu pro rok 2008 s celkovým objemem výdajů 1 466,3 milionů korun, takže místo doporučeného snížení nákladů došlo k jejich navýšení," zjistili kontroloři.
Staví se tam, kde není potřeba
Obchvat Holic se podle studie ekonomické proveditelnosti stavět vůbec neměl, ministerstvo dopravy nakonec ale stavbu schválilo.
"Ve svém stanovisku tento postup zdůvodnilo potřebou řešit průjezd Holicemi kvůli velkému dopravnímu zatížení obce tranzitní dopravou (což je důvod obecně platný téměř pro všechny dosud nerealizované obchvaty obcí)," uvedli kontroloři.
U 41 jedna staveb ze 44 kontrolovaných NKÚ zjistil, že byly dražší než se původně plánovalo.
Například u silnice I/37 Březhrad-Opatovice byla původní cena těsně přes miliardu korun, nakonec se ale zvýšila o 69 procent - na 1,7 miliardy. A silnice bude dokončena o čtyři roky, později než se původně plánovalo.
Zdůvodnění převodů peněz ve Státním fondu dopravní infrastruktury byla podle kontroly často jen obecná, neurčitá a v řadě případů obsahovala věcné chyby a rozpory. Například u stavby úseku dálnice D11 Osičky - Hradec Králové bylo v roce 2009 nejprve rozhodnuto o přesunu 50 milionů na jiné stavby, vzpápětí ale fond rozhodl, že tato stavba získá dalších sto milionů.
"Zvýšení objemu výdajů byla zdůvodněna pouze obecně, a to použitím peněžních prostředků na úhradu faktur za stavební práce," zjistili kontroloři