Praha - Teprve v prvním čtvrtletí letošního roku se trend v počtu nově založených obchodních společností vrátil na úroveň z počátku roku 2009. V období mezi tím byl znát vliv hospodářské krize. Přesto počet nově zakládaných firem vždy výrazně přesahoval počet zanikajících.
Vyplývá to z analýzy společnosti CCB - Czech Credit Bureau.
Podle ní bylo v roce 2010 v České republice založeno 24 158 nových obchodních společností, zaniklo jich 5 566. Počet společností s ručením omezeným, akciových, veřejných obchodních a komanditních společností a družstev se oproti roku 2009 zvýšil o 18,6 tisíce firem na 363 000, což představuje nárůst o 5,4 procenta.
"Za první čtvrtletí letošního roku vzniklo pětkrát více firem, než jich zaniklo. Trend čistého přírůstku obchodních společnost, to znamená rozdílu mezi vzniklými a zaniklými, se však dlouhodobě snižuje. Znamená to, že počet subjektů sice roste, avšak se snižující se rychlostí," řekla Věra Kameníčková, vedoucí analytického oddělení ve společnosti CCB - Czech Credit Bureau, která analýzu připravovala.
Přes polovinu nových společností sídlí v Praze
Každá druhá nově vzniklá obchodní společnost (přesně 52 procent) měla měla sídlo v Praze a 10 procent pak v Jihomoravském kraji. Nejméně se v tomto roce na přírůstku podílely firmy se sídlem v Libereckém kraji (1 procento) a v kraji Vysočina (2 procenta).
Z hlediska právní formy naprosto převažovaly společnosti s ručením omezeným (95 procent), akciové společnosti se podílely 4 procenty a ostatní právní formy pak 1 procentem.
Nejvíce zaniklých společností v roce 2010 bylo také z Prahy. Na celkovém počtu se Praha podílela 34 procenty. Za ní se se značným odstupem umístil Jihomoravský kraj s 14 procenty.
Zanikají firmy s tradicí
V prvním čtvrtletí roku 2011 vzniklo 6 337 obchodních společností, avšak 1 212 jich zaniklo. Celkově se tedy jejich počet oproti stavu ke konci roku 2010 zvýšil o 2 785.
Z firem, které letos ukončily činnost, bylo překvapivě nejvíce těch, které na trhu působily už poměrně dlouho - 16-20 let. Bylo jich 40 procent a také více než třetinu tvořily firmy fungující na trhu 11 až 15 let. Překvapivě pouhých 8 procent představovaly firmy s dobou trvání do 5 let.