Výroba královských vozů Bentley se zastaví, není zájem

Tomáš Fránek
23. 1. 2009 10:39
Jde o nejdelší odstávku ze všech automobilek, automobilka bude stát 7 týdnů

Londýn - Britský výrobce luxusních automobilů Bentley, který je stejně jako česká Škoda Auto součástí německého koncernu Volkswagen, zastaví začátkem března na sedm týdnů produkci.

Firma se tak připojuje k řadě dalších automobilek, jež omezováním produkce reagují na pokles poptávky.

Prodej značky Bentley se loni propadl o 24 procent na 7605 vozů. "Čelíme podobným problémům jako mnozí další výrobci motorových vozidel," řekl mluvčí firmy, která minulý týden oslavila 90. výročí svého založení.

Firmy v problémech

Britský výrobce luxusních automobilů Jaguar Land Rover už minulý týden oznámil, že chce propustit 450 zaměstnanců, a firma vlastněná indickou společností Tata Motors volá po vládní pomoci.

A koncern Daimler, výrobce Mercedesů, zkrátil pracovní dobu ve svých továrnách poprvé po patnácti letech.

Desítky tisíc zaměstnanců automobilek vyrábějících luxusní vozy tak na vlastní kůži cítí, že ani lidé s vyššími příjmy nechtějí v době hospodářské krize utrácet.

"Světový automobilový trh je ve značném útlumu, zejména na trzích, jako jsou Spojené státy a Británie. Je to především tím, že spotřebitelé nemohou získat půjčku na nákup nových automobilů," řekl agentuře Reuters mluvčí automobilky Jaguar.

Výrobci luxusních aut navíc mají obavy z dalšího vývoje. Trh s luxusním zbožím je sice podle agentury Reuters všeobecně považován za odolný vůči hospodářské recesi, ale rozhodovat bude nálada zákazníků. Podle generálního ředitele firmy Maserati Haralda Westera sice budou mít bohatí zákazníci na koupi vozů Maserati dostatek peněz, ale vzhledem k okolnostem by nemuseli mít chuť si je pořizovat.

Foto: Reuters

"Mnozí naši zákazníci jsou podnikatelé, kteří mají malé a střední firmy a musí kvůli ekonomické situaci propouštět lidi. Cítí se kvůli tomu špatně a bylo by pro ně nesprávné přijet druhé ráno v novém Maserati," řekl Wester. "Jsem přesvědčen, že stále mají peníze. Nejsem přesvědčen, že jsou všichni ve správné náladě," dodal.

Dostanou firmy pomoc?

Výjimkou v propadu prodeje jsou kromě vozů se značkou Maserati zatím automobily Audi a limuzíny Rolls-Royce patřící pod německou automobilku BMW. Automobilka Audi loni zvýšila prodej o 4,1 procenta na 1,003 milionu vozů. A prodej limuzín Rolls-Royce vzrostl o 20 procent na 1212 vozů, napsala agentura AP.

Jaguár Land Rover se zatím rozhodl, že z jeho továren by měly odejít stovky manažerů. Generální ředitel společnosti David Smith uvedl, že opatření je reakcí na "nevyhnutelný dopad úvěrové krize a prudký pokles poptávky".

Dodal, že po určitou dobu neočekává návrat prodejních podmínek na běžnou úroveň. Společnost nyní žádá vládu o poskytnutí úvěrů či úvěrových záruk, které by jí pomohly získat finanční prostředky od bank.

Vážné problémy musí řešit i výrobce automobilů Mercedes, koncern Daimler. Ten už rozhodl o zkrácení výroby. Firma tak omezuje produkci v mateřském závodě ve Stuttgartu, v sedmi jeho německých podnicích se zkrácení pracovní doby celkem týká téměř 40 000 lidí.

V závodech společnosti Mercedes-Benz Cars, jenž je hlavní součástí automobilové skupiny, pracuje dohromady zhruba 85 000 lidí.

Jenom v mateřském stuttgartském závodě, v němž se vyrábějí motory, bude do práce chodit jen čtyři nebo tři dny v týdnu 10 000 zaměstnanců z celkových 18 000. V Sindelfingenu, kde se montují především mercedesy tříd S, E a C, se opatření týká 20 000 z 28 800 lidí. Na kratší pracovní dobu najedou také další pobočky Daimleru v Rastattu, Berlíně, Ludwigsfelde a v Hamburku.

Otevřené je podle koncernové závodní rady to, jak bude výroba pokračovat v dubnu. "Ujednání platí do konce března. Pak se musí situace včas vyhodnotit znovu," řekla mluvčí šéfa podnikových odborů Ericha Klemma.

Propad prodeje už postihl i automobilku BMW, která je největším výrobcem luxusních automobilů na světě. V samotném prosinci se prodej propadl dokonce o 26 procent na 112 423 vozů.

 

Právě se děje

Další zprávy